Latex-inkten perfect voor gepersonaliseerde warmtepanelen

  • 142
  •  3
  • 3 min
  • 07 feb 2023

Latex-inkten perfect voor gepersonaliseerde warmtepanelen

  • 142
  •  3
  • 3 min
  • 07 feb 2023

Als Frank Den Hollander in het televisieprogramma Dragons’ Den een pitch voorbij ziet komen over warmtepanelen met gepersonaliseerde bedrukking, ruikt hij een kans. Hij investeert in een grootformaat inkjetprinter met speciale latex-inkten en een jaar later produceert GCC al 2.000 gepersonaliseerde panelen. “De vraag is zo groot dat we moeten opschalen.”

Den Hollander legt ruim dertig jaar geleden de basis voor GCC met de oprichting van een koeriersdienst, onder de naam De Vliegende Hollander. Al snel verbreedt hij de dienstverlening met onder andere kopiëren en printen. Als hij na vijf jaar de koeriersdienst verkoopt – “Het bedrijf bestaat nog steeds” – richt hij zich volledig op zijn Gorcumse Copieer Centrale, kortweg GCC. Ook sign-activiteiten worden toegevoegd aan het portfolio, en een eigen reclamebureau-afdeling. “We zijn uitgegroeid tot een tot een allround dienstverlener in grafische communicatie.”

Klanten verwachten flexibiliteit

Van de inmiddels twintig medewerkers werken er vijf op de reclamestudio, terwijl er vier actief zijn als signmaker en -monteur voor alle indoor en outdoor sign-toepassingen. “Op de studio ontwerpen we ook huisstijlen en bedenken we campagnes – niet alleen in print maar ook voor online-toepassingen.” Minstens zo belangrijk is de eigen printproductie: “Dat maakt ons flexibel. Klanten verwachten dat ook van ons.”

Hij geeft een voorbeeld: “We hadden al in het begin veel retailers als klant. Doordat wij zowel het ontwerp- en dtp-werk als de executie in eigen hand houden, kunnen we ook altijd snel schakelen als er bijvoorbeeld nieuwe campagnes worden gelanceerd. Veel van die klanten, zoals Hans Anders en Domino’s, zijn nog altijd bij ons.” De allround service is steeds belangrijker geworden, vertelt Den Hollander: “Op die manier schuiven we steeds dichter richting de klant. Zo raken we al in een vroeg stadium betrokken bij nieuwe ontwikkelingen en plannen. We merken dat de vraag naar duurzaamheid nu echt groeit. Dat is echt een duidelijke trend. Maatschappelijk verantwoord ondernemen wordt steeds belangrijker, niet alleen bij klanten maar ook voor GCC.”

Frank Den Hollander, oprichter en eigenaar van GCC

Snel reageren op kansen

De veelzijdigheid en flexibiliteit van GCC zorgen er ook voor dat Den Hollander snel kan reageren op kansen die soms onverwacht voorbij komen. Dat doet hij dan ook zodra hij in het televisieprogramma ‘Dragons’ Den’ een pitch voorbij ziet komen van entrepreneur Bastiaan Roest: “Hij wilde warmtepanelen met een gepersonaliseerde bedrukking in de markt zetten – en wist daar bij de dragons ook een flinke investering voor binnen te halen. Zijn idee triggerde mij ook. Ik heb hem na die uitzending benaderd om te zien of GCC hem misschien kon helpen met de druktechnische realisatie van zijn plan. Als partners zijn we daarna op zoek gegaan naar de mogelijkheden.”

Latex-inkten bij uitstek geschikt

Om de infrarood panelen van een unieke gepersonaliseerde print te kunnen voorzien, moet Den Hollander op zoek naar de juiste materialen en machines. “Het is een nieuwe toepassing, die ook een aantal speciale eisen stelt. Die panelen worden warm, en daar moeten zowel het substraat als de inkt goed tegen bestand zijn. Want ze hangen binnenshuis, in woon- en werkruimtes, dus de inkt mag niet verkleuren en ook niet gaan geuren, natuurlijk.” Het juiste substraat wordt gevonden bij een gespecialiseerde fabrikant. En GCC investeert in een grootformaat inkjetprinter die gebruikmaakt van latex-inkten. “Het zijn geurloze inkten met een Greenguard certificaat waarmee ze dus voldoen aan strenge emissie-eisen. Dat maakt ze bij uitstek geschikt voor deze toepassing.”

Na een aanvankelijk rustige start kwam de vraag naar de gepersonaliseerde warmtepanelen in een stroomversnelling: “In een televisieprogramma over de sterk gestegen energiekosten werd ook kort aandacht besteed aan onze innovatieve infrarood panelen. Na die uitzending ontplofte het aantal bestellingen. De jaren ervoor deden we een paar panelen per maand, maar nu hebben we in een halfjaar tijd zo’n 2.000 panelen geleverd.” Een tweede exemplaar lijkt bovendien onvermijdelijk: “De vraag is zo groot dat we moeten opschalen.”

Wil jij meer weten over de kansen die grootformaat printen te bieden heeft en welke technische mogelijkheden er zijn? Neem dan direct contact op met de specialisten van Ricoh.


Huib Kolen 1

Huib Kolen (auteur) Als marketeer ben ik geïnteresseerd in technologie, maatschappelijke ontwikkelingen en hoe dit onze behoeften en manier waarop we werken verandert. Ik help organisaties graag vooruit in het optimaal werken en laat professionals samenwerken zodat i...

E-book

Hoe kies je de juiste grootformaat printer?

  1. Welk platform kies ik?
  2. Wat moet ik weten over inkt?
  3. Over het UV-onthardingsproces
Download

Kennisbank