Maatwerk in verpakkingen bij HCM
Maatwerk in verpakkingen bij HCM
Printen op grootformaat maakt een stormachtige ontwikkeling door. De technologische vooruitgang – in printkoppen, inkten en materialen – maakt allerlei nieuwe toepassingen mogelijk. Dat opent de deur naar nieuwe markten. Steeds meer ondernemers, binnen én buiten de grafimedia sector, zien de groeikansen die daardoor ontstaan. HCM is een goed voorbeeld van zo’n bedrijf dat de creatieve mogelijkheden in grootformaat optimaal benut om klanten meer te kunnen bieden.
In twintig jaar tijd is Handling Company Mijdrecht – beter bekend als HCM – uitgegroeid tot een veelzijdige alleskunner op het gebied van drukwerk, direct mail, voorraadbeheer en fulfilment. De stap om nu ook in eigen huis verpakkingen op maat te gaan produceren, past naadloos in de filosofie van het bedrijf. Sylvester Fuijk (projectmanager bij HCM) legt uit: “We willen klanten een compleet traject kunnen bieden. Onze slogan is niet voor niks: ‘Wij regelen het voor u’. Dat gaat het toch het beste als je het proces zelf in de hand hebt.”
Opschuiven in de keten
De wortels van HCM liggen in de grafische industrie. Bij de start in 2003 mikken de oprichters, Ellen Liesveld en Jurgen Blom, vooral op de ‘handling’ – het handmatig verwerken, verpakken en verzenden – van drukwerk in opdracht van grafische productiebedrijven. Maar al snel schuift HCM steeds wat verder op in de keten, door meer diensten zelf aan te bieden aan een bredere markt. Het blijft vervolgens ook niet bij het printen, couverteren, sealen en verzenden van mailings: klanten vertrouwen HCM ook het beheer van hun voorraden toe en de logistieke afhandeling van bestellingen op afroep.
Afwijken van de standaard
Het pand in Mijdrecht is 3.000 vierkante meter groot en bestaat voor een belangrijk deel uit een enorm magazijn. Een team van zo’n 30 medewerkers staat klaar om de artikelen – variërend van pepernoten tot cosmetica en vaatwastabletten – te (her)verpakken, te sealen en te verzenden. HCM lijkt er bijna een sport van te maken om altijd ‘ja’ te kunnen zeggen. Jurgen Blom: “Onze kracht zit hem in al die activiteiten die elkaar onderling versterken. Daardoor leveren wij diensten die anderen niet kunnen of willen aanbieden. De projecten die wij het liefste doen, vergen juist wat extra moeite, een paar stappen meer en flink wat creativiteit. Het gaat daarbij niet altijd om de grote volumes, maar vaker om kleinere oplages die afwijken van de standaard. Daar zit onze toegevoegde waarde.”
Maatwerk en creativiteit
Altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden, zien Blom en Fuijk kansen ontstaan voor maatwerk in verpakkingen: “Dat kunnen verzenddozen zijn, die we precies kunnen aanpassen aan het formaat van de artikelen. Maar ook speciale productverpakkingen die je helemaal naar wens kunt maken en zelfs personaliseren.” Om die plannen te kunnen realiseren, is nieuwe apparatuur nodig. Ze gaan op zoek naar een grootformaat printsysteem dat materialen zoals golfkarton kan verwerken. Tijdens een bezoek aan een vakbeurs merken ze dat al die vlakbedprinters nogal op elkaar lijken – totdat een bijzonder exemplaar hun aandacht trekt: “Daarmee kun je op allerlei materialen printen, van karton tot glas en metaal, op een formaat van 2 bij 3 meter en tot liefst 110 mm dikte. Dat biedt natuurlijk allerlei creatieve toepassingsmogelijkheden.”
Snel schakelen
Om die creatieve mogelijkheden optimaal te kunnen benutten, investeert HCM bovendien direct ook in een vlakbed snijplotter. Daarmee kunnen ze de grootformaat prints direct op maat snijden en verder afwerken. En Fuijk ontdekt ook andere toepassingen: “We gebruiken de snijplotter ook om mallen mee te maken, zodat we bijvoorbeeld ook pennen kunnen bedrukken op de vlakbedprinter.”
Daarnaast leerde Fuijk werken met speciale software. Dat stelt hem in staat om, op basis van templates, razendsnel verpakkingen te ontwerpen en aan te passen. “We kunnen daardoor heel snel schakelen en bijvoorbeeld vanmiddag nog 50 toonbank-displays ontwerpen, produceren en afleveren. De UV-inkten van de vlakbedprinter zijn direct droog, dus het drukwerk kan meteen worden verwerkt. Het is zelfs voorgekomen dat een klant hier binnenkwam met een idee, en aan het eind van het gesprek al de eerste compleet gedrukte en afgewerkte proefmodellen kon meenemen.”
Nieuwe ideeën en mogelijkheden
“We ontdekken telkens weer nieuwe mogelijkheden”, vertelt Fuijk. Hij laat bijvoorbeeld de ‘waterdruppels’ zien die als extra effect op een verpakking werden aangebracht met de transparante inkt van de UV vlakbedprinter. Ook met de witte inkt worden mooie resultaten behaald op gekleurde en transparante materialen. En dat helpt om klanten op nieuwe ideeën te brengen. Blom: “Een relatiegeschenk met je logo erop krijgt bijvoorbeeld nog meer waarde als je het kunt aanbieden in een fraai gepersonaliseerd doosje met de naam van de ontvanger erop. Ook nu zien we weer dat alles elkaar versterkt.”
Wil jij weten wat maatwerk op grootformaat voor jouw bedrijf en businessmodel kan betekenen? Bekijk de mogelijkheden op professioneelprinten.nl.