Liever MAM dan DAM: 3 redenen

  • 967
  •  5
  • 4 min
  • 15 aug 2019
marketing asset management

Liever MAM dan DAM: 3 redenen

  • 967
  •  5
  • 4 min
  • 15 aug 2019

Met een overdaad aan platforms kan de zoektocht naar de juiste marketingtechnologie een enorme opgave zijn. Er zijn namelijk letterlijk duizenden oplossingen om uit te kiezen. Je hebt vast dit (amper leesbare) plaatje van Scott Brinker weleens gezien.

marketing asset management - MTL

Heb je weleens een MAM-platform overwogen?

MAM staat voor marketing asset management. Dat lijkt op het populaire digital asset management, maar heeft een aantal extra voordelen.

Voor het geval er geen belletje gaat rinkelen bij de term ‘digital asset management’: DAM-software wordt gebruikt voor het ordenen, opslaan en oproepen van allerlei soorten media en digitale marcom assets, zoals foto’s, muziek en andere multimediacontent. Deze technologie wordt soms ook ‘media asset management’ genoemd en daarnaast is het paraplubegrip ‘enterprise content management’ in omloop. Veel organisaties gebruiken die tools voor het beheer van hun marketingassets.

Cathy McPhillips van het Content Marketing Institute noemt DAM een van de meest besproken onderwerpen op het gebied van contentmarketing. Cathy: “Digital asset management draait erom hoe jij je brede asset-portfolio beheert: hoe je media assets van meta-data wordt voorzien, worden gecatalogiseerd én worden opgeslagen, plus functionaliteiten voor het ophalen en verspreiden ervan.”

Ze licht toe: “Veel bedrijven die op een gestaag tempo fantastische content maken, raken al snel in een benarde positie. Ze hebben namelijk zo veel content dat ze:

  • niet (meer) weten wat ze allemaal hebben;
  • content assets niet efficiënt kunnen terugvinden;
  • de samenwerking tussen betrokkenen onvoldoende kunnen faciliteren.”

Hoewel een DAM-oplossing prima geschikt is voor het zoeken naar en opslaan van assets, ontbreekt er één belangrijke functie die marketing asset management wél heeft: het aanpassen van marketingassets.

Een DAM is een prima middel om grote hoeveelheden creatieve bestanden te ordenen. Maar met een systeem voor marketing asset management kunnen marketingteams dynamische templates ontwikkelen, waarmee aanpassing on demand en op locatie mogelijk is. Salesteams, channelpartners, franchisenemers of fieldmarketeers kunnen deze templates op elk gewenst moment openen, vrijgegeven  en velden aanpassen om een bepaalde doelgroep aan te spreken. Dankzij die aanpassingsmogelijkheden hebben deze mensen razendsnel marketingmaterialen met de juiste branding in handen. Ze hoeven hiervoor geen beroep meer te doen op de marketingafdeling.

Hier volgen nog eens drie situaties waarin de keuze voor marketing asset management een logische is:

1. Je wilt afrekenen met versplinterde content

Uit ons onderzoek is gebleken dat content, als die versplinterd is, slechts in 15% van de gevallen voldoet aan de behoeften van kopers tijdens de customer journey. Dat staat natuurlijk je omzet in de weg. Met een MAM-platform kunnen media en digitale assets worden geordend en opgeslagen voor sales- en marketingdoeleinden door de centrale marketingafdeling. Die zorgt voor merkconsistentie door de content goed te keuren en ervoor te zorgen dat deze de juiste branding heeft en up-to-date is. Hierdoor loop je niet langer het risico dat er per ongeluk verouderde assets en content worden gebruikt. Daarnaast is het slim om een MAM-tool te kiezen die naadloos kan worden gekoppeld aan je marketing automation platform en CRM-tools. Zo kun je de merkconsistentie langs alle campagnes en touchpoints nog beter waarborgen.

2. Je let op digitale rechten en machtigingen

Net als digital asset management helpt marketing asset management bedrijven bij de beveiliging van bestanden – een niet te onderschatten zorg voor veel bedrijven met strenge eisen. Wil je zelf kunnen bepalen wie er toegang heeft tot goedgekeurde marketingmaterialen en wie niet? Dan is dat een gegronde reden om voor een MAM-systeem te kiezen. Je moet je assets op een dynamische manier kunnen verspreiden onder interne en externe teams. Daarom zijn de meeste MAM-tools uitgerust met interne controlemaatregelen voor documenten, zoals digitale toegangsrechten en autorisaties. Die zijn toepasbaar op individueel niveau of, bij de meeste systemen, op groepsniveau.

Daarnaast hebben veel organisaties controlemaatregelen nodig op het gebied van compliance en interne regels. Vaak moet je bepaalde content immers helemaal kunnen afschermen of op slechts een paar punten bewerkbaar maken (bijvoorbeeld de klantnaam of aanpassingen voor gelokaliseerde marketing). Ook dat kan met een MAM-systeem.

3. Iedereen in het bedrijf moet snel bij content kunnen

Eigenlijk zouden alle bedrijven hun werknemers toegang moeten geven tot alle benodigde materialen en informatie – zonder hindernissen. Met tools voor marketing asset management breng je alle content samen op een centrale plaats, wat handig is én tijd scheelt.

Een MAM-platform is ideaal voor bedrijven die af willen van rommelige gedeelde servers en hun marketingmaterialen op één toegankelijke en gebruiksvriendelijke locatie willen plaatsen. Zo kunnen niet alleen je marcom werknemers en medewerkers op locatie efficiënter te werk gaan, maar gaan ze ook nog eens beter samenwerken. Daarnaast wordt je time-to-market voor nieuwe producten en services hierdoor korter. Bovendien heeft iedereen dankzij de uitgebreide zoekfuncties de juiste content veel sneller gevonden en hoeven ze niet aan te modderen met ingewikkelde bestandsstructuren of verborgen mappen. Met de komst van Google zijn we allemaal gewend om alle informatie binnen handbereik te hebben. Dit zou niet anders moeten zijn voor marcom materialen op het werk.

We hopen dat deze drie redenen je hebben overtuigd dat een oplossing voor marketing asset management de beste keuze is. Iedereen in het bedrijf heeft baat bij zo’n systeem, en bovendien vertaalt de combinatie van meer efficiëntie en minder operationele kosten zich al snel in een fantastische ROI voor marketeers.


Huib Kolen 1

Huib Kolen (auteur) Als marketeer ben ik geïnteresseerd in technologie, maatschappelijke ontwikkelingen en hoe dit onze behoeften en manier waarop we werken verandert. Ik help organisaties graag vooruit in het optimaal werken en laat professionals samenwerken zodat i...

Kennisbank