‘Nieuw normaal’ vraagt om creatieve sign-specialisten

  • 171
  •  2
  • 3 min
  • 11 jun 2020
‘Nieuw normaal’ vraagt om creatieve sign-specialisten 1

‘Nieuw normaal’ vraagt om creatieve sign-specialisten

  • 171
  •  2
  • 3 min
  • 11 jun 2020

De ‘anderhalvemeter-samenleving’ stelt bedrijven en ondernemers voor flinke uitdagingen. Veel beperkingen worden inmiddels versoepeld. Maar de regels om afstand te houden, blijven voorlopig nog wel van kracht. Dat vraagt om opvallende en duidelijke bewegwijzering in winkels, horeca en bedrijfsgebouwen. Voor de sign-branche betekent dit een uitgelezen kans om te laten zien hoe veelzijdig ze is.

Branchevereniging Si’bon maakte graag gebruik van de gratis beschikbaar gestelde Ster-zendtijd. Ze wist het specialisme van de sector kort en goed onder de aandacht te brengen: “Signbedrijven helpen ondernemend Nederland de maatregelen te treffen, zodat zij de volgende stap kunnen zetten. Zodat klant en medewerker het vertrouwen houdt en zich veilig voelt.” In het spotje brengt een sign-specialist bij een winkel een raamsticker (met daarop de RIVM-maatregelen) aan. Op die plek was eerst een haastig A4-printje met plakband op het raam geplakt. Een krachtig beeld, dat nog eens onderstreept hoe professionele signage ook het gevoel van vertrouwen en veiligheid versterkt.

Laat zien dat je (weer) open bent

Sign-bedrijven bevinden zich bij uitstek in de positie om snel in te spelen op de nieuw ontstane situatie. Met de kennis, de materialen en de machines die ze in huis hebben, bieden ze perfect antwoord op de noodzaak van ‘preventiedrukwerk’. Denk daarbij aan bewegwijzering, posters, schermen en displays. Producten, kortom, die altijd al tot hun portfolio behoorden. Maar die producten worden nu door ondernemers en consumenten opnieuw ontdekt en op waarde geschat. Want juist nu is het belangrijker dan ooit duidelijk te communiceren dat je (weer) open bent en de juiste maatregelen hebt getroffen.

Veelzijdig en flexibel

De afgelopen maanden maken duidelijk hoe veelzijdig en flexibel de sign-branche is. Een paar aansprekende voorbeelden:

  • De vraag naar transparant plaatmateriaal zoals plexiglas steeg enorm. Supermarkten (zoals Albert Heijn), apotheken, winkels en ook horecagelegenheden brachten op grote schaal ‘anti-corona schermen’ aan bij kassa’s en balies. Inmiddels ontdekken ook kantoorinrichters de schermen als afscheiding tussen bureaus.
  • Vloerstickers helpen bezoekers en klanten hun onderlinge afstand van anderhalve meter te bewaken. Ook hier zorgen professionele stickers voor een beter resultaat dan de vaak haastig aangebrachte duct tape strepen op de vloer. De NS voorzag de entree van haar stations op grote schaal zelfs van vloerstickers met een doorsnede van 3 meter. Als je op het hart van de sticker gaat staan, is de afstand tot de rand van de sticker precies anderhalve meter.
  • Verschillende grafische en signbedrijven, waaronder Magneet communicatie, Multicopy, Van Straaten en Schultenprint openden gespecialiseerde loketten voor preventiedrukwerk. Ze tonen een grote variëteit aan producten en materialen, waaronder ook het veelzijdige gebruik van golfkartonplaten. Vaak gaat het om aan de situatie aangepaste middelen, zoals roll banners, posters en buttons. Maar er werd bijvoorbeeld ook een vrijstaande desinfectiezuil met handzeep toegevoegd. Die wordt naar wens bedrukt en wordt geleverd als eenvoudig bouwpakket. Dit laat zien dat er ook snel, inventief en creatief over nieuwe producten wordt nagedacht.

Expertise in huis

Signbedrijven zijn gewend met allerlei (plaat)materialen te werken. Ze brengen er beeld op aan en snijden het met gespecialiseerde apparatuur in vorm en op maat. Op het gebied van zelfklevende materialen hebben sign-professionals veel expertise in huis. Zo bieden ze de juiste oplossing voor elk denkbare toepassing. Vloerstickers op stoeptegels stellen immers andere eisen aan de kleefkracht dan die op een gladde winkelvloer of de gang in een school. Ook de slijtvastheid van het materiaal en van de bedrukking vereisen specialistische kennis.

“Wij zijn er voor ondernemend Nederland” was de afsluiter van de Ster-spot namens de sign-sector. Nu ondernemend Nederland weer aan de slag kan en op gang komt, staan sign- en printbedrijven klaar om het ‘nieuwe normaal’ mogelijk te maken. Online drukkerij Reclameland liet eind mei al weten dat de drukwereld overstelpt wordt “met bestellingen van kappers, cafés, restaurants en hotels die inspelen op de anderhalvemeter-maatschappij”. Met name de vraag naar stoepborden blijkt groot: een typisch voorbeeld van een vertrouwd sign-product. Ook Van der Valk in Westerbroek (Groningen) plaatste al een groot exemplaar met de tekst ‘We zijn weer open – Welkom terug’.

Wil je meer weten over de veelzijdige printtoepassingen in de sign-sector, laat je dan inspireren op professioneelprinten.nl


Huib Kolen 1

Huib Kolen (auteur) Als marketeer ben ik geïnteresseerd in technologie, maatschappelijke ontwikkelingen en hoe dit onze behoeften en manier waarop we werken verandert. Ik help organisaties graag vooruit in het optimaal werken en laat professionals samenwerken zodat i...

E-book

Hoe kies je de juiste grootformaat printer?

  1. Welk platform kies ik?
  2. Wat moet ik weten over inkt?
  3. Over het UV-onthardingsproces
Download

Kennisbank