Op Kleurrijke Safari door de grafimedia jungle

  • 302
  •  1
  • 3 min
  • 13 nov 2023

Op Kleurrijke Safari door de grafimedia jungle

  • 302
  •  1
  • 3 min
  • 13 nov 2023

Avontuurlijk, vol uitdagingen, rijk aan kleur en altijd in beweging: de grafische printmarkt vertoont volop parallellen met de jungle. Vindingrijkheid, kracht en snelheid zorgen ervoor dat je als ondernemer steeds flexibel inspeelt op de snel veranderende omstandigheden. Zo’n 150 bezoekers kwamen op 8 november naar de Kleurrijke Safari in de Beekse Bergen, om nieuwe kansen (én nieuwe machines) in de markt te ontdekken.

Met Drupa in het voorjaar van 2024 aan de horizon – en alweer vijf jaar na het laatste grote klantevenement van Ricoh – was het de hoogste tijd om elkaar weer te ontmoeten. Er is sinds de 2016-editie van Drupa immers nogal wat gebeurd. De markt verandert, de techniek maakt flinke stappen en nieuwe kansen dienen zich aan. Hoe vind je weer het beste pad voorwaarts, neem je de juiste beslissingen en creëer je groei? Tijdens de Kleurrijke Safari ging Ricoh in gesprek over de antwoorden op die vragen.

Digitale printproductie biedt kansen

“Er is weer licht aan het eind van de tunnel”, vatte Eef de Ridder (Ricoh Europe) de huidige stand van zaken samen. De situatie blijft uitdagend, met zaken als de moeizame arbeidsmarkt, de klimaatcrisis, stijgende kosten van energie en papier en de opkomst van nieuwe technologie zoals AI. Maar creatieve ondernemers zijn weer op zoek naar groeimogelijkheden, constateert De Ridder. En digitale printtechnologie biedt daar volop kansen toe: “Printing on demand is juist nu actueler dan ooit. Je automatiseert er je printproductie in hoge mate mee, je gaat verspilling tegen, en je reduceert kosten.”

Technologische vooruitgang

Om ervoor te zorgen dat grafimediabedijven optimaal op de nieuwe marktomstandigheden kunnen inspelen, blijft Ricoh zijn technologie doorontwikkelen. Dat resulteert nu in de lancering van twee nieuwe toner-gebaseerde losblad printproductiesystemen: de één bij uitstek geschikt voor producties met veel toegevoegde waarde dankzij een vijfde kleur, de ander gemaakt om moeiteloos hoge printvolumes in hoge kwaliteit te verwerken. Beide machines waren – in een speciale gewrapte uitvoering – aanwezig op de beursvloer van het evenement.

Gewrapte printer

Sander Sondaal (Ricoh Europe) benadrukte hoe de tonertechnologie ook de komende jaren nog toonaangevend blijft: “Het is een uiterst kosteneffectieve manier om op een scala aan substraten een heel breed portfolio aan toepassingen te produceren.”

Nóg een technologische ontwikkeling die tijdens de Kleurrijke Safari de aandacht trok, was de Auto Color Adjuster. Sondaal: “Zowel bij opdrachtgevers als bij productiebedrijven ontbreekt het steeds vaker aan kennis van kleurbeheer. Daarom bieden wij nu een volledig geautomatiseerde oplossing, die je helpt al je productiesystemen te profileren en op elkaar af te stemmen. Op die manier bespaar je tijd en materiaal, en kun je je klanten kleurkwaliteit garanderen.”

Kansen beter benutten

Er liggen ook nog volop mogelijkheden om de markt te verbreden. Sondaal was het bijvoorbeeld met het publiek in de zaal eens dat de mogelijkheden van de vijfde kleur nog onvoldoende worden benut: “Het argument is dan vaak dat er geen vraag naar zou zijn. Maar we moeten die vraag zelf ook creëren. Ik ben ervan overtuigd dat er wel degelijk behoefte aan is, alleen weten ontwerpers en opdrachtgevers vaak niet wat er allemaal kan.” Erwin Busselot (Ricoh Europe) sloot zich daar graag bij aan: ‘We moeten elke gelegenheid aangrijpen om ook jongeren over print te vertellen en ze laten zien wat print allemaal kan betekenen.”

Foto demo

Grafimedia-ondernemers kunnen bovendien rekenen op ondersteuning bij het verder ontwikkelen van hun markt, legde Busselot uit: “We bieden hen graag ondersteuning op het gebied van sales en marketing. Dat kan in de vorm van professionele consultancy, maar ook via het Business Booster portal waar ze een schat aan bruikbare informatie vinden.”

Blik vooruit

Een snel veranderende markt vereist ook een vooruitziende blik. Met de introductie van een inkjet vellenpers op B2-formaat zet Ricoh dan ook duidelijk koers naar de toekomst. Eef de Ridder legde uit: “Tonertechnologie heeft zeker nog toekomst, maar inkjet heeft de potentie om flink te groeien.  Met deze machine zetten wij nu een uniek product in de markt. In 2022 is de eerste test-machine in de VS geplaatst en doorontwikkeld, en op dit moment vinden de eerste installaties in Europa plaats op twee locaties.”

En er zit meer aan te komen, belooft De Ridder: “Op Drupa 2024 presenteren we een wereldprimeur in hoogvolume inkjet. Want je moet in beweging blijven als je voorop wilt lopen.”

Luister ook de Safari-special van podcast Radio Grafisch. De Grafische Vakpers spraken met Sander Sondaal en Huib Kolen van Ricoh, Leander Wünschmann van Printvisie, Thomas Klaui van De Kijm en Zonen en Maarten Kuin van Mediacollege Amsterdam. En kijk voor een sfeerimpressie van de safari naar de foto’s van Giuseppe Toppers.


Huib Kolen 1

Huib Kolen (auteur) Als marketeer ben ik geïnteresseerd in technologie, maatschappelijke ontwikkelingen en hoe dit onze behoeften en manier waarop we werken verandert. Ik help organisaties graag vooruit in het optimaal werken en laat professionals samenwerken zodat i...

Kennisbank