Relatie tussen ontwerpers en grafimedia verdient nieuwe impuls
Relatie tussen ontwerpers en grafimedia verdient nieuwe impuls
De verhouding tussen grafimediabedrijven en ontwerpers in de communicatie-industrie is voor verdere verbetering vatbaar. Dat blijkt uit onderzoek van Paulina de Nijs, directeur van Stichting Print. Zij roept grafimedia-ondernemers op om daar werk van te maken en te investeren in betere relaties: “Een ontwerper is een belangrijke klant én ambassadeur.”
Op verzoek van de Print Pakt campagne voerde De Nijs, via social media, een enquête uit onder ontwerpers om hun relatie met de grafimedia industrie te onderzoeken. Die blijkt niet altijd optimaal, door onderlinge onbekendheid maar soms ook vanwege hardnekkig onbegrip: “Aan de ene kant leeft het idee dat ‘ontwerpers dingen willen die niet kunnen’, maar andersom is de gedachte dat ‘drukkers altijd zeggen dat iets onmogelijk is’.” Het is volgens De Nijs tijd om dat patroon te doorbreken.
Bekijk hier de presentatie ‘Verbeter de relatie tussen ontwerper & grafisch bedrijf ‘ van Stichting Print.
In een door Ricoh georganiseerde kennissessie, begin september tijdens het door Joost Luiten gewonnen KLM Open 2016, legde De Nijs uit dat grafimediabedrijven hun band met ontwerpers en bureaus zouden moeten versterken door ze te inspireren: “Vind een ontwerper niet lastig. Hij wil het mooiste product van de wereld maken – net als jij. Maar je hoeft ook niet meteen te berusten in wat de ontwerper wil: denk mee, stel andere materialen voor en maak het product samen beter.”
Bekijk hier de presentatie van Ricoh over de Pro C7100X-serie
De tijd en aandacht die je investeert in de relatie met een ontwerper betaalt zich zeker terug, meent De Nijs: “Als hij tevreden is, beveelt hij je aan bij collega’s en maakt hij reclame voor jou bij zijn opdrachtgevers. En als je samen het product mooier en beter weet te maken, overtuigt de ontwerper zijn opdrachtgever ervan dat hij er meer voor moet betalen.”
Remco de Klaver, directeur van BrinkOmega, sloot zich graag bij dat pleidooi aan. De finishing specialist in direct mail deelde zijn passie voor ‘fysieke communicatie’ met de aanwezige grafimedia ondernemers: “Als mensen dagelijks worden overspoeld met zo’n 3.000 communicatieboodschappen, hoe val je daartussen dan nog op? Mensen hebben weinig tijd en moeten snel keuzes maken. Volgens PostNL wordt bijvoorbeeld 30% van alle gesealde post niet opengemaakt en dus ook niet verder bekeken. Je moet dus ánders communiceren en mensen triggeren met personalisatie in tekst en beeld en met creatieve finishing.”
De Klaver hield tijdens de sessie het ene na het ander voorbeeld omhoog, van ingenieuze ‘ster-folders’ tot in vorm gestanste self-mailers: “Consumenten worden een beetje ‘digitaal-moe’. De deurmat biedt dus uitstekende kansen om meer attentiewaarde en hogere respons te bereiken – als je de mogelijkheden maar kent en ook goed benut. Als grafimediabedrijf hebben wij daar een belangrijke taak: niet alleen in de productie, maar ook in het meten en analyseren van de respons.”
De kansen die De Nijs en De Klaver schetsen, sluiten volgens mij naadloos aan bij de trend waarbij ouderwetse massacommunicatie plaats maakt voor gerichte communicatie die mikt op relevantie, interesse en conversie. Het gebruik van professionele digitale printsystemen biedt daarbij extra mogelijkheden op het gebied van personaliseren en bijzonder papiergebruik. Met de nieuwste printsystemen in het middensegment zijn bovendien speciale effecten mogelijk met wit als extra kleur of het gebruik van glansvernis. Overigens moeten we daar de ontwerperswereld nog wel goed over informeren, blijkt uit aanvullend onderzoek van De Nijs naar ‘print versus druk’: “Veel ontwerpers zien ‘print’ als iets dat vooral geschikt is voor kleine oplagen en voor de grote internet-drukgiganten. Ze denken dat print alleen maar standaardmogelijkheden biedt, terwijl druk veel meer mogelijkheden kent.”
Ricoh Pro C7100-serie
De Nijs raadt grafimediabedrijven aan om ontwerpers te vertellen over de mogelijkheden van print en te laten zien wat voor producten je met print kunt maken. Een mooi voorbeeld is het Open Huis dat Benda Drukkers in Wijchen organiseerde om ontwerpers en bureaus te informeren over haar nieuwe printcapaciteiten: ‘Het gezelschap van 65 gasten leverde uiteindelijk maar liefst 11 nieuw opdrachtgevers op.’
Ik denk dat het ook goed is de markt te wijzen op bijvoorbeeld recent onderzoek naar de beleving van papier door consumenten: 53 % van de respondenten associeert papier met ‘emotie’, gevolgd door ‘prestige’ (46 %) en ‘personalisatie’ (30 %), terwijl slechts 1% aan ‘verspilling’ of ‘achterhaald’ denkt.
Grafimediabedrijven krijgen binnenkort een mooie gelegenheid om hun relatie met ontwerpers een nieuwe impuls te geven. De Print Pakt campagne organiseert namelijk tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven (22 – 30 oktober) haar volgende ‘Print Pakt Live’-evenement. De Dutch Design Week trekt elk jaar meer dan 250.000 bezoekers uit de creatieve industrie en tijdens de vijftiende editie krijgt grafisch Nederland daar, op een eigen locatie, de kans dat publiek te inspireren. Grafimediabedrijven exposeren er negen dagen lang hun beste print- en drukwerk, geven presentaties en workshops en zetten, letterlijk, hun specialisme op de kaart. Ik hoop dat iedereen deze kans grijpt, want zoals De Nijs terecht opmerkt: “Pas als een ontwerper weet wat er kan, zal hij er gebruik van maken.”