Schitteren met zilver en goud

  • 133
  •  4
  • 3 min
  • 02 dec 2021
Schitteren met zilver en goud

Schitteren met zilver en goud

  • 133
  •  4
  • 3 min
  • 02 dec 2021

De feestmaanden zijn er hét moment voor: overal blinkt het zilver en goud je tegemoet. Feestelijk en opvallend. Chic en verleidelijk. Allemaal eigenschappen die je uiteraard ook de rest van het jaar goed kunt gebruiken om folders, kaarten en verpakkingen een extra ‘wow-factor’ te geven. Met nieuwe zilver en goud-toners komen bijzondere metallic-effecten in print nu binnen bereik van iedereen.

Marketeers, ontwerpers en merkeigenaren zijn voortdurend op zoek naar print-uitingen die het verschil maken. Direct mail die opvalt, en daardoor beter scoort. Een huisstijl die eruit springt. Verpakkingen die zich onderscheiden in het volle winkelschap. Zelfs reclamefolders krijgen in de feestmaanden een gouden randje om de consument te verleiden.

Drukwerk met meerwaarde

Schitteren met zilver en goud 2

Vraag printvoorbeelden aan van prints in glanzend en mat.

Opdrachtgevers rekenen er op dat grafimediabedrijven hen daarbij helpen. Uit onderzoek van het Amerikaanse NAPCO blijkt bijvoorbeeld dat ruim de helft van marketingprofessionals het ‘zeer belangrijk’ vindt dat hun grafimediapartner beschikt over speciale veredelingsmogelijkheden. Bovendien zijn drukwerkinkopers bereid extra te betalen voor bijzondere toepassingen op hun drukwerk zoals glansvernis, speciale kleuren, wit of in goud- en zilver-metallic effecten. Drukwerk met meerwaarde maakt dus ook aantrekkelijke marges mogelijk.

Creatieve uitdagingen

Lange tijd was het veredelen van drukwerk – en zeker het aanbrengen van zilver- en goudeffecten – het werk van (externe) specialisten met speciale machines, materialen en technologie. Gelukkig zijn er nu ook professionele digitale printproductiesystemen waarmee je als grafimedia-ondernemer de mogelijkheden in eigen huis flink kunt verbreden. Dat stelt je in staat sneller en flexibeler te reageren op creatieve uitdagingen. En je kunt ook voor kleinere oplages een betaalbare oplossing bieden.

Deze productiesystemen zijn uitgerust met een vijfde kleurstation, zodat er aan de gebruikelijke CMYK full colour-toners nog een extra kleur kan worden toegevoegd. Je kunt dan bijvoorbeeld met wit op donkergekleurde materialen printen, of met neon-geel of neon-roze kiezen voor extra felle kleuren. Met de komst van zilver- en goudtoners zijn nu ook, eenvoudig en betaalbaar, schitterende metallic effecten te creëren.

Metallic maakt indruk

Uiteraard kun je deze speciale toners als extra kleur gebruiken om een puur zilver- of goudeffect te bereiken, bijvoorbeeld in een logo. Door ze ook toe te passen voor metallic-effecten is er nog veel meer mogelijk: met behulp van speciale software kunnen 250 metallic-kleuren worden samengesteld met CMYK plus zilver-toner. Daarmee krijgen foto’s en illustraties extra impact. Denk aan een blinkende nieuwe auto op een affiche. Glanzende sieraden op het omslag van een brochure. Of glimmende munten op de envelop van een mailing.

Creatief én efficiënt

Deze bijzondere metallic-effecten in print komen nu binnen bereik van iedereen. Dankzij de nieuwe zilver- en goudtoners is het gebruik van vaak kostbare gemetalliseerde papier- en kartonsoorten niet meer nodig. Je kunt sneller leveren. Met de productie in eigen huis ben je niet afhankelijk van de planning van externe partijen. Je bespaart tijd, en dus kosten, want je hoeft geen speciale of extra machines in te zetten. Je produceert uiterst efficiënt, terwijl de creatieve toepassingsmogelijkheden vrijwel eindeloos zijn: van catalogi, posters, flyers, direct mail en brochures tot visitekaartjes, tickets, omslagen, uitnodigingen, menukaarten, certificaten en verpakkingen. En kerstkaarten, uiteraard.

Wil je meer weten over de kansen die het gebruik van een vijfde kleur biedt? Lees dan het verhaal over drukkerij De Kijm & Zonen of vraag printvoorbeelden aan. Of neem direct contact met mij op om over de mogelijkheden van zilver en goud te praten.


Huib Kolen 1

Huib Kolen (auteur) Als marketeer ben ik geïnteresseerd in technologie, maatschappelijke ontwikkelingen en hoe dit onze behoeften en manier waarop we werken verandert. Ik help organisaties graag vooruit in het optimaal werken en laat professionals samenwerken zodat i...

Kennisbank