Sign nieuwe markt voor grafimedia

  • 1152
  •  21
  • 3 min
  • 16 nov 2017
Sign nieuwe markt voor grafimedia 2

Sign nieuwe markt voor grafimedia

  • 1152
  •  21
  • 3 min
  • 16 nov 2017

De markt rond sign groeit. Het is dan ook een veelzijdige markt, met een grote variëteit aan toepassingen op allerlei gebieden. Raamdisplays, banners en posters, maar ook vloerprints en binnenhuisdecoratie (zoals behang) behoren tot de zogenoemde indoortoepassingen. In de outdoorcategorie kennen we de voorbeelden van stoepborden, reclameborden (abri’s, billboards) en autobelettering. Veel van deze producten behoorden vroeger tot het domein van de zeefdrukkerijen. Inmiddels heeft de digitale druktechnologie zich in de vorm van grootformaat-inkjetsystemen een stevige positie weten te veroveren in vrijwel alle segmenten van deze markt. En dit betekent groeikansen binnen de grafimediamarkt.

De grootformaatbranche is positief gestemd. Dat was al zo toen brancheorganisatie FESPA er in 2007 naar vroeg en 34% van de respondenten antwoordde ‘zeer optimistisch’ te zijn; vandaag is dat aandeel zelfs toegenomen tot 46%. Die hoge verwachtingen worden onderbouwd met groeiende omzetcijfers, stelt FESPA vast, en een steeds groter deel van de omzet in dit segment komt voor rekening van digitale productiesystemen: in 2014 ging dat om 36% van de totale omzet, maar vandaag is dat al 49%.

muurprint behang printen signOndanks het aanhoudende optimisme bij de actieve spelers in deze markt – meer dan de helft is van plan te investeren in digitale grootformaatsystemen – lijken veel grafimediabedrijven nog afwachtend de stap richting grootformaat te maken. Die terughoudendheid is wel begrijpelijk. Een succesvolle entree op deze markt vereist immers flink wat kennis van de verschillende (print)technieken en van de materialen, en van de manier waarop deze worden toegepast en aangebracht. Denk daarbij aan pvc, zeildoek, synthetisch papier, gecoat en niet-gecoat papier, maar ook aan folie en textiel. Minstens zo belangrijk is een goed inzicht in de vraag van klanten in deze markt: de gewenste toepassing en de gestelde producteisen zijn namelijk bepalend voor de printtechnologie die voor de productie ervan kan worden gebruikt.

Allemaal trends waar grafimediadienstverleners buiten de signmarkt al ruime ervaring mee hebben.

Ook in de grootformaat markt verandert de vraag: opdrachtgevers verlangen naar snellere levertijden, kleinere oplages en de mogelijkheid om te personaliseren, maar ook naar online bestelmogelijkheden. Dit zijn allemaal trends waar grafimediadienstverleners buiten de signmarkt al ruime ervaring mee hebben. Bovendien zijn zij gewend aan hoge kwaliteitseisen te voldoen en daarmee kunnen ze zich positief onderscheiden op de bestaande signmarkt. outdoor muur printen signDit biedt kansen om de dienstverlening verder te verbreden met meerdere communicatieproducten in klein- én grootformaat, van visitekaartjes tot vlaggen, deurpanelen en gevelbekleding. Ook het op locatie aanbrengen en monteren van die laatstgenoemde categorieën behoort tot de signdiensten.

Afhankelijk van het productportfolio en het marktsegment dat daarmee bediend gaat worden, moet er een juiste keuze worden gemaakt voor de optimale combinatie van techniek en materialen. Leveranciers van printsystemen bieden inmiddels een ruime keuze aan inkjettechnologie, zoals solventinkten en UV-inkten. Daarmee kunnen verschillende markten en vaak specifieke productcategorieën worden bediend. Breed inzetbare watergedragen latexinkten vormen sinds enkele jaren een interessant alternatief. Het voordeel van deze milieuvriendelijke inkten is namelijk dat ze bij een lagere temperatuur drogen. Ze zijn daardoor op een breder pakket aan (warmtegevoelige) media toe te passen. De inkten zijn direct droog, dus het printwerk kan direct verder worden verwerkt.

Er schuilen dus veel kansen in alle nieuwe mogelijkheden door print op grootformaat. Een heel succesvol en sprekend voorbeeld van alle vrijwel oneindige mogelijkheden is het Amsterdamse Teleport Hotel. Elke separate kamer is dankzij grootformaat prints volkomen uniek. Boeiend om te lezen is ook het verhaal achter de technische en zakelijke totstandkoming hiervan.

Inspireer ook jouw relaties met eindeloze mogelijkheden: www.professioneelprinten.nl.


Huib Kolen 1

Huib Kolen (auteur) Als marketeer ben ik geïnteresseerd in technologie, maatschappelijke ontwikkelingen en hoe dit onze behoeften en manier waarop we werken verandert. Ik help organisaties graag vooruit in het optimaal werken en laat professionals samenwerken zodat i...

Kennisbank