Tijd voor creativiteit: printen met een vijfde kleur

  • 1296
  •  5
  • 3 min
  • 07 mei 2019
Tijd voor creativiteit: printen met een vijfde kleur

Tijd voor creativiteit: printen met een vijfde kleur

  • 1296
  •  5
  • 3 min
  • 07 mei 2019

Met wit drukken op zwart papier, en daar dan nog eens neon-geel overheen? Of felle huisstijlkleuren tóch kunnen drukken, door fluorescerend roze aan full colour toe te voegen?

Drukwerkinkopers zijn gek op extra’s zoals het toepassen van glansvernis, speciale kleuren en wit op hun drukwerk. En ze zijn ook bereid daar extra voor te betalen, blijkt  uit onderzoek, omdat ze weten dat ze er bijvoorbeeld hun verpakkingen beter mee laten opvallen of de respons op een mailing mee kunnen verhogen. Daarmee ontstaan dus kansen voor grafimedia-ondernemers die op deze manier – letterlijk – toegevoegde waarde leveren.

Tegelijkertijd biedt nieuwe printtechnologie nu een alternatief voor de vaak dure technologie en machines die tot nu toe nodig waren om deze speciale effecten aan te brengen. De toevoeging van een vijfde kleur aan de voor full colour gebruikelijke vier kleuren (CMYK) zorgt ervoor dat ze ook voor kleine drukwerkoplages binnen bereik komen.

Sign & Print Expo 2019

Mooie voorbeelden van de vijfde kleur

Tijdens de Sign & Print Expo 2019, die eind maart plaatsvond in Gorinchem, waren er mooie voorbeelden te zien van wat je met een vijfde kleur kunt bereiken. Naast de creatieve toepassingen, bedacht door studenten van vakschool SintLucas, sprongen vooral ook de schitterende kaarten en mini-affiches in de kiosk op de Ricoh-stand in het oog. Ze werden ontworpen en geproduceerd door De Kijm & Zonen in Den Haag. Die drukkerij, gespecialiseerd in bijzonder drukwerk, beschikt sinds vier maanden over een printer met vijfde kleur. Thomas Klaui is ontwerper en, samen met graficus Steven van Bodegraven (bijnaam ‘Deef’), oprichter van De Kijm & Zonen: “Deze ontwerpserie was een mooie uitdaging om helemaal vanuit de unieke eigenschappen van deze machine te denken. Ik heb daarom gekozen voor veel donkergekleurde papiersoorten en die bedrukt met combinaties van bijvoorbeeld wit met neon geel én fluorescerend roze. Ook hebben we goud-metallic papier in full colour bedrukt door er eerst plaatselijk wit op aan te brengen. Op een ruwe witte papiersoort hebben we een fel oranje kleur gecreëerd door fluorescerend roze te combineren met CMYK. En op een glad wit papier, iets wat wij zelf eigenlijk niet vaak gebruiken, hebben we de glanseffecten van spotvernis met transparante toner uitgeprobeerd.”

Vijfde kleur maken

Behalve de kans om alle creatieve mogelijkheden van de nieuwe vijfkleurenprinter uit te testen, vormde het project ook een waardevolle ervaring met de productie ervan, vertelt Thomas: “Met zoveel verschillende combinaties van de extra kleuren moet je goed nadenken over de beste printvolgorde. Je kunt er immers telkens maar een per doorgang kiezen en je wilt het aantal wissels dan natuurlijk wel zoveel mogelijk beperken.” Ook het uitzoeken van de juiste mengverhoudingen in CMYK plus fluo-roze om tot oranje PMS 021 te komen leverde interessante inzichten op: “We hebben reeksen met test-velden afgedrukt om die te kunnen vergelijken met de kleurenwaaier en zo tot het gewenste eindresultaat te komen.”

We kunnen nu veel meer creatieve dingen doen in veel minder tijd

Bij De Kijm & Zonen zijn ze wel wat gewend als het om speciale drukopdrachten gaat. Het draaide bij de keuze voor de vijfkleurenprinter dan ook niet zozeer om nieuwe creatieve mogelijkheden dankzij de extra kleuren, legt Deef uit: “Die zijn al populair bij onze klanten uit de culturele en creatieve sector, juist omdat ze buiten het normale spectrum liggen.” Ook de uitgebreide papierbibliotheek van gecertificeerde substraten vormt voor de creatieve ondernemers vooral een mooi uitgangspunt: “Maar we proberen gewoon of we er ook mee op opdikkende katoenpapiersoorten met een hoge ruwheid kunnen printen. En dat lukt nu.”

Het grootste voordeel dat met deze investering wordt behaald blijkt de hogere productiviteit, stelt Thomas: “De machine produceert vrijwel zelfstandig. Dat levert flinke tijdsbesparingen op, waardoor we veel meer creatieve dingen kunnen doen in veel minder tijd.” Ze laten voorbeelden zien van boekomslagen, visitekaartjes en geboortekaartjes, maar ook gelimiteerde uitgaven van kunstenaars. Vier maanden na de installatie heeft het nieuwe printsysteem al ruim 91.000 prints geproduceerd, rekent Thomas voor: “Dat is voor ons heel veel: de gemiddelde oplage is hier maar zo’n 250 stuks.”


Huib Kolen 1

Huib Kolen (auteur) Als marketeer ben ik geïnteresseerd in technologie, maatschappelijke ontwikkelingen en hoe dit onze behoeften en manier waarop we werken verandert. Ik help organisaties graag vooruit in het optimaal werken en laat professionals samenwerken zodat i...

Kennisbank