Verander mee met de toekomst van print

  • 1111
  •  24
  • 3 min
  • 30 jan 2020
Verander mee met de toekomst van print 1

Verander mee met de toekomst van print

  • 1111
  •  24
  • 3 min
  • 30 jan 2020

Technologische vernieuwingen, zoals workflowautomatisering of de opkomst van inkjet, zijn niet de oorzaak van de transformatie; ze stellen grafimediabedrijven juist in staat te reageren op de aanstaande veranderingen. Zoals de verandering in de vraag naar drukwerk en in de manier van communiceren. In de bewustwording rond milieu en duurzaamheid. In bestaande en potentiële markten. Het draait straks niet meer om het drukwerkvolume, maar om de waarde van dat drukwerk en de diensten eromheen.

Bewust kiezen voor print

Dat digitaal printen in die toekomst een grote rol speelt, daar is Marco Boer, branche-analist bij het Amerikaanse IT Strategies, van overtuigd. Hij voorziet nu zelfs dat inkjet al binnen tien jaar offset zou kunnen gaan vervangen. Niet vanwege de technologische ontwikkeling, maar omdat externe factoren dat onvermijdelijk maken.

Boer noemt bijvoorbeeld het feit dat klanten steeds actiever worden in duurzaamheidskwesties en er alles aan doen om verspilling tegen te gaan. Ze bestellen uitsluitend nog wat ze nodig hebben en stellen dus steeds vaker de vraag: ‘waarom print?’. In Nederland tekent deze trend zich bijvoorbeeld scherp af in de discussie rond de invoering van de ‘Ja’-sticker voor huis-aan-huisfolders. Een bewuste keuze voor drukwerk leidt tot meer orders in kleinere oplages. Bovendien zal dat drukwerk een duidelijke functie en relevantie moeten hebben: áls je al een direct mail verstuurt, dan wil je dat die de investering waard is. Datagedreven modellen zijn daarbij onmisbaar. En digitaal printen is daarbij de aangewezen techniek. Boer: “De groei voor een grafimediabedrijf zit niet zozeer in het paginavolume, maar in de waarde van die pagina’s.”

Andere kennis en vaardigheden

Een andere belangrijke factor die Boer voor digitaal printen laat pleiten, is misschien verrassend, maar zeker relevant: in 2030 is er nauwelijks nog iemand die weet hoe hij een offsetpers moet bedienen. De gemiddelde leeftijd van een offsetdrukker in de VS is namelijk eind 50. En de mensen die nieuw op de arbeidsmarkt komen, beschikken over heel andere vaardigheden en carrièrewensen: zij willen niet in een drukkerij werken, zij willen iets doen met ‘creative design’.

De situatie is in Nederland niet veel anders: uit cijfers van het GOC blijkt dat begin 2017 al bijna 20 procent van de medewerkers in de grafimediabranche boven de 55 jaar was (en 54 procent boven de 45 jaar). Op de grafische opleidingen tekent zich eveneens een duidelijk beeld af: in het studiejaar 2017-2018 volgden nog maar 37 studenten een opleiding in de richting ‘Print’, terwijl er 1.366 voor ‘DTP’ kozen en liefst 11.271 voor ‘Vormgeven’.

Drukwerk en datagedreven diensten

De conclusie van Boer luidt dan ook: we zullen andere producten moeten gaan produceren, op een andere manier. Op dit moment is voor een gemiddeld grafimediabedrijf nog zo’n 80 procent van de omzet afkomstig uit drukwerk. Boer voorziet dat dit aandeel in 2030 nog maar zo’n 50 procent zal zijn: de andere helft komt dan uit andere print-gerelateerde diensten, zoals data-management.

Print blijft belangrijk en onmisbaar voor grafimediabedrijven. Zij zullen daarbij goed moet letten op de markten en toepassingen die de meeste waarde bieden: een print op een t-shirt levert misschien veel meer op dan een afdruk op papier. En zelfs in krimpende markten zijn groeimogelijkheden. Zo zal het volume in direct mail teruglopen, maar de waarde  zal toenemen.

Transformatie start nu

De transformatie van uw grafimediabedrijf begint niet pas over tien jaar. Die start nu. Met het signaleren van trends en veranderingen. En met het maken van keuzes. Workflowautomatisering en digitale printtechnologie zijn daar een onmisbaar onderdeel van. Bereid je bovendien voor op een omslag in de kennis en vaardigheden van medewerkers. Daarmee komen nieuwe diensten, bijvoorbeeld op het gebied van creatieve producties en data, binnen bereik.


Ed Boogaard

Ed Boogaard (auteur) De grafimedia branche kent een rijke geschiedenis en is op weg naar een nieuwe toekomst. Ik volg die ontwikkeling op de voet en schrijft erover met liefde voor het vak – en zo nu en dan met enige verbazing. Als grafisch specialist publiceer ...

Kennisbank