Vergroot uw mogelijkheden met grootformaat
Vergroot uw mogelijkheden met grootformaat
Voor de grafimedia-ondernemer die zich afvraagt waar de beste groeikansen in print liggen, heb ik een gouden tip: ga tussen 8 en 11 maart naar FESPA Digital in de RAI in Amsterdam. Daar worden, letterlijk over de volle breedte, alle mogelijkheden in grootformaat printen getoond. Wie goed inspeelt op de veranderende vraag in de markt, kan bestaande en nieuwe klanten meer bieden.
De uit de zeefdrukwereld stammende FESPA-organisatie onderkende al vroeg de potentie van de digitale grootformaat-technologie. Tien jaar na de eerste editie van FESPA Digital keert de vakbeurs nu terug in de RAI in Amsterdam. Met ruim anderhalf keer meer vloeroppervlakte dan in 2006, staat het evenement ook symbool voor de aanhoudende groei in de markt. En de vooruitzichten zijn goed, blijkt uit de infographic van het FESPA Print Census 2015 onderzoek.
Optimisme
De grootformaat-branche is positief gestemd. Dat was al zo toen FESPA er in 2007 naar vroeg en 34 procent van de respondenten zelfs antwoordde ‘zeer optimistisch’ te zijn; vandaag is dat aandeel nog gegroeid naar 46 procent. Die hoge verwachtingen worden onderbouwd met groeiende omzetcijfers, stelt FESPA vast: sinds 2007 steeg de omzet in grootformaat jaarlijks gemiddeld met zo’n 7 procent, maar zeker vanaf 2010 is er een flinke toename waarneembaar. Een steeds groter deel van de omzet in dit segment komt voor rekening van digitale printsystemen: in 2014 ging dat om 36 procent van de totale omzet, maar vandaag is dat al 49 procent.
Wensen van de klant
Voor u naar Amsterdam afreist, is het raadzaam dat u zich niet alleen verdiept in de technologische ontwikkelingen, maar vooral ook in de trends in de markt. Ik haal er een paar uit het rapport, over de veranderende wensen van de klant:
- Snellere levertijden (77 procent)
- Just In Time productie (66 procent)
- Kleinere oplages (62 procent)
- Personaliseren/versioning (54 procent)
- Online bestelmogelijkheden (49 procent)
Het is dus niet verbazingwekkend dat een grote meerderheid van de grootformaat-producenten zegt te willen investeren in digitale printtechnologie: daarmee kunnen zij immers optimaal inspelen op deze vraag van hun opdrachtgevers. De opdrachten beslaan bovendien een steeds breder toepassingsgebied: naast bijvoorbeeld car wrapping, posters en signage, wordt er een flinke groei voorzien in het bedrukken van textiel en woningdecoratie (zoals behang).
Tegelijkertijd zullen de genoemde trends ook zeker herkenbaar zijn voor grafimedia-ondernemers buiten de grootformaatsector. Zij zien hierin ongetwijfeld de kansen die dit biedt om hun dienstverlening verder te verbreden met meerdere communicatieproducten in klein- én grootformaat, van visitekaartjes tot billboards.
Alternatieve inkjettechnologie
Leveranciers van printsystemen bieden inmiddels een ruime keuze aan inkjet-technologie, zoals solvent-inkten en UV-inkten. Daarmee kunnen verschillende markten en vaak specifieke productcategorieën worden bediend. Ook Ricoh is inmiddels actief in het grootformaatsegment met in eigen huis ontwikkelde printkoppen die gebruik maken van watergedragen latex-inkten. Daarmee bieden we de markt een interessant alternatief. Het voordeel van deze milieuvriendelijke inkten is dat ze direct droog zijn. Ze zijn bovendien geschikt voor zowel binnen- als buitentoepassingen.
Tijdens FESPA Digital laat Ricoh de nieuwste generatie van deze AR-latexinkten (Aqueous Resin) zien op de Pro L4160 die ook goed op hittegevoelige substraten kunnen worden toegepast, zoals bepaalde kunststoffen.
Automatiseren maakt marge mogelijk
Er is veel aandacht, zeker ook op de FESPA beursvloer, voor het kiezen van de meest geschikte printtechnologie. Maar naar mijn mening dreigt daardoor een belangrijke kans over het hoofd te worden gezien, namelijk: automatisering. Het stroomlijnen van het productieproces, van bestelling tot aflevering en facturatie, is een absolute voorwaarde als er steeds meer opdrachten in steeds kleinere hoeveelheden steeds sneller geleverd moeten worden. Door te automatiseren kunnen de overheadkosten per opdracht aanzienlijk omlaag, zodat u uw marge kunt verbeteren.
Online bestellen?
Let daarbij ook goed op wat er op de vijfde plaats van het klantverlanglijstje staat: bijna de helft van uw (potentiële) opdrachtgevers zou graag beschikken over ‘online bestelmogelijkheden’. In het FESPA Print Census-rapport lees ik echter dat op dit moment maar zo’n 16 procent van de grootformaat-bedrijven gebruik maakt van web-to-print software. Iets meer dan 30 procent is van plan in dit soort software te gaan investeren, terwijl 53 procent het niet gebruikt en dat ook niet van plan is te gaan doen.
Voor de grafimedia-ondernemer die zich afvraagt of web-to-print misschien ook kansen biedt in de grootformaatmarkt, heb ik een gouden tip: kom langs bij Ricoh in hal 7 op stand S132.