Vernieuwen en samenwerken in een veranderende drukwerkmarkt

  • 2514
  •  12
  • 4 min
  • 28 feb 2017
Vernieuwen en samenwerken in een veranderende drukwerkmarkt 3

Vernieuwen en samenwerken in een veranderende drukwerkmarkt

  • 2514
  •  12
  • 4 min
  • 28 feb 2017

Een voormalige gordijnenverkoper op de markt die op nummer 8 binnenkomt in de Quote 500 Junior. Hoe kan dat? “Dankzij print- en drukwerk,” zegt Marco Aarnink. “Kansen genoeg in de grafische industrie, naar je moet wel blijven vernieuwen en samenwerken.” Het succesverhaal van Marco begon toen hij een website maakte voor zijn werkgever.

“Zo’n website wilde de verkoper naast ons ook wel, en voor ik het wist, zat ik voor de hele markt websites te ontwerpen. Daar wilden de marktkooplui ook meteen visitekaartjes bij. Alle offertes die ik daarvoor opvroeg, kwamen rond de € 150,- uit. Ik begreep niet dat het zo duur was. Toen ben ik ook in het buitenland gaan informeren, ik heb wel 900 mails verstuurd. De prijzen lagen op hetzelfde niveau. Tot ik een bericht kreeg van een Duitse drukker die € 50,- vroeg. Maar wel met een levertijd van zes weken. ‘Kom maar langs’, zei hij. ‘Dan leg ik je het principe van ‘massa is kassa’ uit.’ Op die uitnodiging ben ik ingegaan. Hij bleek te werken met één soort papier, op één formaat, en ging pas drukken als hij zijn drukvel vol had met visitekaartjes. Vandaar dat het zes weken duurde; hij moest eerst 50 klanten verzamelen. Als je die klanten online werft, gaat het veel sneller, dacht ik. Zo werd het idee voor Drukwerkdeal.nl geboren.”

Wij waren bij de eerste partijen in deze branche die zich echt op de massa richtten.

Drukker op de hoek

Samen met een studiegenoot van Small Business & Retail Management in Enschede tuigde Marco een website op waar mensen allerlei standaarddrukwerk online konden bestellen. Het was 2005, de grafische industrie stond nog niet zo onder druk als de afgelopen jaren, maar de wind begon al wel uit een andere richting te waaien. “Wij waren bij de eerste partijen in deze branche die zich echt op de massa richtten. Veel drukkers waren in die tijd nog niet eens online. Zo namen we meteen een enorme voorsprong in wat een gat in de markt bleek. Al gauw hadden we een paar mensen werken. Eigen drukpersen hadden we niet, we besteedden al het drukwerk uit. Zo benutten we meteen ook overcapaciteit in de markt. We moesten het hebben van grote volumes. En van goede, persoonlijke service. Altijd blijven lachen. Onze gezichten stonden allemaal op de website, zodat klanten wisten met wie ze zakendeden en het gevoel hadden dat we de ‘drukker op de hoek’ waren.”

Voor het eerst zetten we zelf een productieprinter neer, in de hal van ons kantoortje. Binnen twee jaar moesten we verhuizen naar een groter pand.

Alles werd groter

Toen Marco zag dat de volumes in offsetdrukwerk gedeeld moesten worden met inmiddels vele honderden concurrenten, voegde hij een nieuwe dienst aan Drukwerkdeal.nl toe: grootformaat printen, zoals spandoeken, bouwborden en vlaggen. “We kregen heel vaak de vraag of we dat konden, dus ik wist dat er behoefte was aan een snelle, goede en betaalbare service op dit vlak. Voor het eerst zetten we zelf een productieprinter neer, in de hal van ons kantoortje. Binnen twee jaar moesten we verhuizen naar een groter pand.” Het succesverhaal zette zich van daaruit gewoon voort. In 2014 verkocht Marco zijn bedrijf voor 24 miljoen plus aan Vistaprint, maar hij bleef nog tot mei 2015 leidinggeven aan zijn bedrijf.

Beoordelen digitale printOog voor veranderingen

“De laatste jaren zijn er veel drukkerijen verdwenen”, zegt hij. “Digitalisering is daar een oorzaak van, maar in de branche heeft men ook lang de ogen gesloten voor ontwikkelingen waarvan men juist gebruik had kunnen maken. Dat ik als buitenstaander, zonder verstand van zaken, zo’n gat in de markt moet opmerken, zegt genoeg. Toch zie ik de toekomst voor de grafische industrie niet somber in. Voor wie met de tijd meebeweegt en inspeelt op de veranderende behoeften van klanten, bijvoorbeeld aan printing on demand of andere nichemarkten, liggen er kansen genoeg.

Er werken veel gepassioneerde vakmensen, en de rol van papier is nog lang niet uitgespeeld. Maar je moet wel willen innoveren en continu uitkijken naar wat er verandert. Wij nodigen daarom regelmatig scholieren en studenten uit om ons te vertellen hoe hún wereld in elkaar zit. Dat levert veel nieuwe inzichten op. Dan denk je bijvoorbeeld dat je bij bent met Facebook en Whatsapp, maar zij zijn allang uitgeweken naar Instagram en Snapchat. Voor ons aanleiding om onze mediastrategie aan te passen. Ook je diensten moet je blijven vernieuwen. Daarbij hoef je echt niet alles zelf te doen. De clou zit ‘m in samenwerken, daar ben ik van overtuigd.”


Marco Aarnink Drukwerkdeal.nl Marco Aarnink in vogelvlucht
Marco Aarnink is oprichter van de succesvolle People & Print Group (Drukwerkdeal.nl), die hij in 2014 verkocht aan Vistaprint. Ten tijde van de verkoop had Aarnink meer dan 175 mensen in dienst en draaide zijn bedrijf een jaaromzet van € 34 miljoen. Hij werd uitgeroepen tot Leading Online Entrepreneur of the Year 2014. Vorig jaar trad hij ook toe tot de jury van het SBS6-programma ‘Het beste idee van Nederland’. 


Dit interview verscheen eerder in het inspiratieboek Work.Live. Meer lezen? Het eBook is gratis te bestellen via zo.ricoh.nl.


Huib Kolen 1

Huib Kolen (auteur) Als marketeer ben ik geïnteresseerd in technologie, maatschappelijke ontwikkelingen en hoe dit onze behoeften en manier waarop we werken verandert. Ik help organisaties graag vooruit in het optimaal werken en laat professionals samenwerken zodat i...

Kennisbank