Vijfde kleur geeft wenskaart extra glans

  • 84
  •  0
  • 3 min
  • 20 sep 2022
Vijfde kleur geeft wenskaart extra glans

Vijfde kleur geeft wenskaart extra glans

  • 84
  •  0
  • 3 min
  • 20 sep 2022

De wenskaartenmarkt verandert. Baaij Light Cards speelt daar, met de investering in digitale productieapparatuur, efficiënt en flexibel op in. De vijfde kleur vergroot bovendien de creatieve mogelijkheden.

Wenskaarten zijn een ‘emotieproduct’, stelt Gert Baaij: “Met een kaart schenk je iemand een lichtpuntje”. Dat bleek bijvoorbeeld tijdens de coronaperiode: “Er ontstond toen een enorme vraag. Sindsdien staat de kaart echt weer op de kaart.” Het was, bij toeval, ook juist in die periode dat Baaij Light Cards de printproductie van zijn wenskaarten in eigen huis haalde: “Ons digitale printsysteem kon er dus direct vol tegenaan!”

Baaij Light Cards is al ruim veertig jaar een gekende speler in wenskaartenland. Het bedrijf in Lisse startte in 1980 als groothandel in wenskaarten. Al snel werd een machine gekocht om zelf folie op die kaarten te kunnen aanbrengen. Vervolgens werd ook de vormgeving in eigen huis gehaald. Gert Baaij bouwde het bedrijf samen met zijn vader op en staat nu zelf aan het roer.

Automatische concepten 42

Download de klantcase

Inmiddels telt de collectie honderden verschillende ontwerpen. De kaarten worden verkocht via boekhandels door heel Nederland. In het magazijn in Lisse liggen alle kaarten op voorraad. Hier worden de bestelde kaarten in folie verpakt en voorzien van enveloppen. Elk jaar worden er miljoenen van deze wenskaarten verstuurd. Maar Baaij merkt dat de markt verandert. “De productcycli worden steeds korter. De omloopsnelheid van collecties gaat omhoog. Daar moet je flexibel op kunnen inspelen.”

On demand produceren

De traditionele manier van produceren maakt het lastig goed te anticiperen en te reageren op de markt, legt Baaij uit. “Bij drukkerijen moet je altijd vrij hoge oplages bestellen. Bovendien heb je te maken met relatief lange levertijden. Maar het succes van de verschillende wenskaart-ontwerpen laat zich lastig voorspellen. Het gevolg is dat je van goed lopende kaarten niet even snel een herdruk kunt laten maken. Daardoor raken die kaarten soms uitverkocht en loop je dus omzet mis. Terwijl je van de minder goed verkopende kaarten met restanten blijft zitten, die dan uiteindelijk bij het oud papier belanden.”

Dat moet anders kunnen, meent Baaij. Hij ging daarom op zoek naar een manier om zelf ‘on demand’ maatwerk te produceren: “We willen daarbij wel altijd topkwaliteit kunnen leveren. Zowel in druk als veredeling.” Twee jaar lang speurt hij op vakbeurzen naar technische mogelijkheden om zijn plannen te realiseren. Die zijn er dankzij de digitale printtechnologie volop. Maar Baaij zoekt naar een manier om zich nog verder te kunnen onderscheiden. En die vindt hij ook: “De toevoeging van een vijfde kleur, en dan met name zilver en goud, past perfect bij ons wenskaartenportfolio.”

Vijfde kleur geeft wenskaart extra glans 1

Gert Baaij

Drukwerk met toegevoegde waarde

De installatie van het printproductiesysteem – en nog aanvullende apparatuur, zoals een machine om lak in 3D aan te brengen – stelt Baaij in staat om de productie van het gros van zijn wenskaarten nu in eigen hand te houden. “Zo kunnen we de voorraad optimaal beheren en veel sneller reageren op de vraag.”

Technisch zijn er vrijwel geen beperkingen: het digitale productiesysteem verwerkt papiersoorten tot wel 350 grams karton. De vijfde kleur wordt in dezelfde drukgang direct aangebracht, wat zorgt voor flinke efficiencywinst. En het drukwerk laat zich prima verder veredelen met bijvoorbeeld 3D-lak of foliedruk. “We geven onze kaarten op verschillende manieren extra toegevoegde waarde.” Klanten waarderen die extra’s ook zeker: “Ik schat dat zeker 75 procent van ons drukwerk op een of andere manier van veredeling is voorzien: met lak, of laminaat, of bijvoorbeeld goud.”

Markt verbreden

Baaij ontwikkelde een speciale serie ‘Golden Day Lights’-kaarten, met goud als vijfde kleur in de hoofdrol. “We moeten de markt laten zien wat er allemaal mogelijk is. Want animo is er zeker!” Op dezelfde manier wil hij aan de slag met neon-kleuren als vijfde kleur: “Ook dat biedt nog heel veel nieuwe kansen.” En Baaij wil zijn markt verder verbreden met de oprichting van Studio Picot. “Daarmee bieden we creatieve diensten aan, zoals fotografie en het bouwen van websites, maar bijvoorbeeld ook het ontwerpen van huisstijlen. Dan komen de capaciteiten van ons digitale printsysteem met zijn vijfde kleur natuurlijk goed van pas. We kunnen bovendien alles op afroep en al vanaf ‘oplage 1’ produceren. En met de inzet van variabele data is er nog veel meer mogelijk!”

Meer weten over de creatieve en technische mogelijkheden met de vijfde kleur? Vraag nu printvoorbeelden aan!


Huib Kolen 1

Huib Kolen (auteur) Als marketeer ben ik geïnteresseerd in technologie, maatschappelijke ontwikkelingen en hoe dit onze behoeften en manier waarop we werken verandert. Ik help organisaties graag vooruit in het optimaal werken en laat professionals samenwerken zodat i...

E-book

Hoe kies je de juiste grootformaat printer?

  1. Welk platform kies ik?
  2. Wat moet ik weten over inkt?
  3. Over het UV-onthardingsproces
Download

Kennisbank