Vijfde kleur verlegt de grenzen van full color

  • 111
  •  3
  • 3 min
  • 27 jun 2022
Vijfde kleur verlegt de grenzen van full color

Vijfde kleur verlegt de grenzen van full color

  • 111
  •  3
  • 3 min
  • 27 jun 2022

Zo’n 30 procent van alle gedrukte pagina’s in kleur (offset en digitaal) wordt voorzien van speciale effecten, zoals glans of een extra kleur. Dat gebeurt op dit moment in maar 0,5% van de gevallen met behulp van een digitale printtechnologie. Gelukkig nemen die mogelijkheden nu flink toe, dankzij de vijfde kleur. Daar liggen dus enorme kansen, verwacht creatief professional Peter Villevoye.

Als Adobe Certified Expert & Instructor (in onder andere Illustrator, Photoshop en InDesign) beweegt Peter zich voortdurend op de grens van print en digitale media. Tijdens de presentaties, workshops en trainingen die hij geeft, speelt kleur een belangrijke rol: “Kleur wérkt voor merken. Kleur zorgt ervoor dat je opvalt, dat je herkenbaar bent en dat je langer blijft hangen. Dat is wat je als merk wilt bereiken.”

Herkenbaar kleurthema

Vijfde kleur verlegt de grenzen van full color 2

Vraag printvoorbeelden aan

Peter ziet een nieuw trend bij merken: “Wat nóg sterker werkt, is een kleurthema. Dat is een unieke combinatie van kleuren. Die zorgt ervoor dat de herkenbaarheid van een merk nog groter wordt.” Een voorbeeld: “Heineken is natuurlijk bekend om zijn speciale kleur groen. Maar het wereldwijd op alle mogelijke media handhaven van exact de juiste kleur groen is onmogelijk. Daarom werken ze nu met een kleurthema dat veel groen combineert met wat accenten in rood, zwart en wit. Door dat thema consequent toe te passen, ziet vrijwel iedereen dat het om een uiting van Heineken gaat.” Hetzelfde geldt voor merken zoals Amstel, KLM, en Coolblue.

Kleuren mengen

Het werken met kleur is in de praktijk nog niet zo eenvoudig als het misschien lijkt, legt Peter uit. “Je kunt kleuren op verschillende manieren meten en vastleggen. Bijvoorbeeld in technische systemen zoals CIE Lab, HSB en HSL. Je hebt daarnaast ook altijd te maken met de kleurperceptie van mensen. Oftewel het spectrum dat voor het oog zichtbaar is.” En dan is nog van belang hoe je die kleuren reproduceert. “We kunnen kleuren mengen met rood, groen en blauw licht (RGB), zoals dat gebeurt op televisieschermen, monitoren en videowalls. De kleuren die je dan ziet, zijn een optelsom van verschillende RGB-combinaties.”

“Full color is helemaal niet zo ‘full’ is als je zou willen”

In print werkt kleurmenging heel anders: “Daar gebruiken we CMYK inkten of toners om een full color beeld te creëren. Maar omdat de menging hier subtractief is, zijn de kleuren altijd minder krachtig dan in RGB. We kunnen daardoor maar een deel van het voor mensen zichtbare kleurenspectrum printen. Je kunt dus eigenlijk stellen dat ‘full color’ helemaal niet zo ‘full’ is als je zou willen.”

Meer dan full color

Om die kleurbeperkingen van print op te lossen, heeft de grafimedia industrie verschillende mogelijkheden. Met speciale rastertechnologie kan vaak een beter full color-resultaat worden bereikt. Of het palet wordt vergroot met behulp van Pantone PMS-kleuren, stelt Peter. “Die kleuren zijn sterker dan je in full color op een offsetpers kunt drukken. En je kunt er zelfs meer mee dan in RGB mogelijk is, zoals goud, zilver en fluorescerende kleuren.” Het effect van die PMS-kleuren zie je bijvoorbeeld in de schappen van de supermarkt: “Op verpakkingen wordt die combinatie van full color met een of meerdere extra kleuren volop toegepast, juist om op te vallen en herkenbaar te zijn.”

Printen met een vijfde kleur

Doordat de drukvolumes in offset dalen, komen steeds meer oplages binnen bereik van digitale printtechnieken. Die technieken maken het nu ook mogelijkheid om met speciale kleuren te printen. Dat biedt kansen, meent Peter: “Zo’n vijfde kleur is voor digitaal printen wat PMS is voor offset. Je kunt kleuren echt laten knallen, door plaatselijk neon-kleuren aan full color toe te voegen. Je bereikt dan een kleurkracht die met CMYK of zelfs RGB onhaalbaar is.” Technisch is dat niet heel moeilijk: “Met beeldsoftware voeg je een extra laag toe aan je kleurscheiding.”

Hij wordt ook enthousiast van de creatieve mogelijkheden met metallic effecten en van glans- en mat-effecten: “Dat krijg je ook op een beeldscherm nooit voor elkaar.” Ook het gebruik van witte toner op een donkergekleurde ondergrond of juist op transparante folie zorgt voor nieuwe toepassingen. Net als onzichtbare toner, trouwens: “Denk maar aan het watermerken van waardevolle documenten.”

Wat Peter Villevoye betreft is er nu nog één beperking die soms moet worden overwonnen: “Creativiteit. We hebben mensen nodig met ideeën, mensen die dúrven. Jaag je klanten aan en daag ze uit: laat ze zien wat er allemaal mogelijk is!” Hij is ervan overtuigd dat er op die manier nog veel valt te winnen. Bovendien zijn klanten ook wel degelijk bereid meer te betalen voor print met speciale effecten, zo blijkt uit onderzoek. “Dus: wat let je?”

Meer weten over de creatieve en technische mogelijkheden met de vijfde kleur? Vraag nu printvoorbeelden aan!


Huib Kolen 1

Huib Kolen (auteur) Als marketeer ben ik geïnteresseerd in technologie, maatschappelijke ontwikkelingen en hoe dit onze behoeften en manier waarop we werken verandert. Ik help organisaties graag vooruit in het optimaal werken en laat professionals samenwerken zodat i...

Kennisbank