Vijfde kleur verrijkt voedselveilige verpakkingen

  • 216
  •  9
  • 3 min
  • 25 mrt 2021
Vijfde kleur verrijkt voedselveilige verpakkingen 3

Vijfde kleur verrijkt voedselveilige verpakkingen

  • 216
  •  9
  • 3 min
  • 25 mrt 2021

Voedselverpakkingen stellen hoge eisen aan de bedrukking. Uiteraard een hoge drukkwaliteit, en liefst voorzien van speciale effecten. Maar bovenal: voedselveiligheid. Het is allemaal mogelijk, met de juiste toner.

De juiste kleur. Een herkenbaar logo. De mooie vorm. En net iets extra’s, bijvoorbeeld een glanseffect. Het zijn allemaal factoren die maken dat een verpakking de aandacht trekt en verwachtingen wekt. Onderzoek aan de Beckett University in Leeds noemt dat ‘sensory marketing’: “De tactiliteit van verpakkingen zorgt voor een ‘haptische ervaring’. Je verleidt de consument het product op te pakken en aan te raken, want als hij of zij langer dan 3 seconden naar een product kijkt, neemt de aankoopneiging sterk toe.”

Vijfde kleur verrijkt voedselveilige verpakkingen 4

Vijfde kleur voegt waarde toe

Verpakkingen van papier en karton lenen zich bij uitstek voor zo’n ‘haptische ervaring’. Deze materialen zijn bovendien sterk in opkomst. In bijvoorbeeld supermarkten is al duidelijk zichtbaar dat steeds vaker plastic wordt vervangen door karton en papier. Die omslag zorgt voor nieuwe creatieve mogelijkheden bij het ontwerpen van aantrekkelijke verpakkingen. En digitale printtechnologie speelt daarbij een belangrijke rol:

Proefexemplaren
Een nieuw ontworpen verpakking moet in de praktijk worden getest. Op een digitaal printproductiesysteem kan eenvoudig een perfect proefexemplaar of een proefoplage worden geproduceerd, op het gewenste materiaal en in hoge drukkwaliteit.

Vijfde kleur
Printsystemen met een vijfde kleur vergroten de mogelijkheden nog verder. Op transparante materialen of op gekleurd papier en karton kan bijvoorbeeld een witte toner worden ingezet. En met transparante toner is ook het aanbrengen van glanspatronen geen probleem.

Personaliseren
Het is dankzij digitale printtechnologie mogelijk om etiketten en verpakkingen volledig variabel te bedrukken en te personaliseren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een pak hagelslag, een pot pindakaas of een chocoladereep met daarop je (bedrijfs)naam.

Maatwerk
Bedrijven en evenementen kunnen hun eigen speciale verpakkingen bestellen, bijvoorbeeld om tijdens een beurs of een open huis weg te geven. Die kleine oplages zijn prima op een digitaal productiesysteem te maken.

Vijfde kleur verrijkt voedselveilige verpakkingen 5

Unieke, op maat gemaakte verpakkingen

Een goed voorbeeld van de productie van verpakkingen op een digitaal printsysteem met vijfde kleur zien we al in Groot -Brittannië. Daar richt het bedrijf The Sweet People zich met een breed assortiment snoepgoed volledig op de markt voor zakelijke relatiegeschenken. The Sweet People onderscheidt zich door de koekjes en snoepjes (zoals Jellybeans, Colaflesjes en Skittles) te voorzien van unieke, op maat gemaakte verpakkingen, met daarop de promotionele uitingen van de klant.

Extra creativitet dankzij vijfde kleur

Het bedrukken van voedselverpakkingen stelt hoge eisen. Niet alleen aan de kwaliteit, maar bijvoorbeeld ook aan de veiligheid van de bedrukking. Bij de keuze voor een digitaal productiesysteem was dat laatste dan ook een belangrijke voorwaarde die The Sweet People stelde. Uitgebreide tests toonden aan dat er inderdaad toners zijn die goed aan de voedselveiligheidsnormen voldoen, zowel de standaard CMYK-kleuren als de witte en transparante toners op het vijfde kleurstation. En dat stelt The Sweet People dus in staat om kwalitatief hoogwaardige verpakkingen voor snoepgoed te produceren en deze te voorzien van personalisatie én speciale effecten in wit en glans. Eigenaar Steve Hastie ziet nieuwe mogelijkheden: “Het vijfde kleurenstation voegt waarde toe doordat we creatiever kunnen zijn.”

Wil je weten hoe jij de vijfde kleur voor jouw verpakkingen kan inzetten? Lees dan het hele verhaal over The Sweet People of neem dan contact met mij op.


Huib Kolen 1

Huib Kolen (auteur) Als marketeer ben ik geïnteresseerd in technologie, maatschappelijke ontwikkelingen en hoe dit onze behoeften en manier waarop we werken verandert. Ik help organisaties graag vooruit in het optimaal werken en laat professionals samenwerken zodat i...

E-book

Hoe kies je de juiste grootformaat printer?

  1. Welk platform kies ik?
  2. Wat moet ik weten over inkt?
  3. Over het UV-onthardingsproces
Download

Kennisbank