Web en print onlosmakelijk verbonden

  • 498
  •  3
  • 3 min
  • 21 okt 2016
Web en print onlosmakelijk verbonden 1

Web en print onlosmakelijk verbonden

  • 498
  •  3
  • 3 min
  • 21 okt 2016

“We zijn een drukkerij. Maar we kunnen natuurlijk veel meer dan dat.” Mathieu Levens, eigenaar van Magneet Communicatiecentrum, verwoordde tijdens het recente W2P2016-evenement goed waar de toekomst van grafische dienstverlening ligt: print als onderdeel van een veel breder pakket.

De zesde editie van W2P vond half oktober plaats in het hoofdkantoor van mijn werkgever Ricoh in Den Bosch. De oorspronkelijke focus van het evenement op de technologie en toepassing van web-to-print heeft zich inmiddels verbreed. Het fenomeen maakt immers onderdeel uit van de algehele trend richting steeds verdere automatisering en digitalisering van het complete grafische productieproces. Ook tijdens vakbeurs drupa, in mei van dit jaar, was dat al duidelijk zichtbaar: onder het motto ‘Touch the Future’ waren ‘cloud’ en ‘Industry 4.0’ daar overal aanwezig.

Web en print zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden geraakt en daar speelde ‘W2P2016 – The Future of Print’ goed op in. De organisatie, in handen van CMBO, GOC, KVGO en Scriptworx, zorgde er met trendwatcher Wim van Rooijen (Fountainheads) voor dat het publiek direct op scherp werd gezet: “De ontwikkelingen gaan snel. Je hoeft maar met je ogen te knipperen en je hebt je moment gemist.” In de verschillende break-out sessies die daarop volgden, bewezen een viertal grafische ondernemers dat zij Van Rooijen’s aansporing ‘Adapt or Die’ al met succes in de praktijk brengen. Onder hen ook Mathieu Levens, die met zijn Magneet Communicatiecentrum in Schiedam verder kijkt dan ‘inkt en toner’ en inzet op ontzorging: “Dat betekent dat je niet alleen met kennis van zaken antwoord biedt op de vraag van de klant, maar dat je ze ook helpt allerlei mogelijke valkuilen en obstakels te signaleren en te ontwijken.”


Case: Magneet + Romer Communicatiecentrum (PDF)

Lees in deze case hoe Mathieu Levens, de eigenaar van Magneet Communicatiecentrum in Schiedam, zorgt voor een complete ontzorging in communicatie met digitaal en grootformaat print.


Levens, die tijdens drupa investeerde in een tweede Ricoh Pro C9100, illustreerde zijn visie met de gepersonaliseerde etiketten die hij voor The Famous Grouse whisky produceert. Naast het digitaal drukken van die labels, verzorgt Magneet ook het bestelportal, de betaling en de verzending. “Je moet dus verder kijken dan de aanvankelijke vraag van de klant om zo’n mooi plan ook werkelijkheid te laten worden. In samenwerking met de klant, het marketingbureau en IT-partners kunnen wij daarbij een nieuwe rol vervullen.”

“Om zo’n nieuwe rol tot een succes te maken, is het van belang te weten waar je staat en waar je naar toe wilt”, stelde Erwin Busselot, directeur Commercial Print Solutions van Ricoh Europe. Hij nam het W2P2016-publiek mee langs belangrijke trends die de toekomst van de grafische industrie mede bepalen, zoals de economische omstandigheden en het veranderende mediagedrag in de maatschappij. Die kunnen zowel kansen als bedreigingen opleveren: alleen door ze tijdig te signaleren valt er goed op in te spelen. Technologische ontwikkelingen kunnen daarbij helpen, waarbij Busselot met enkele voorbeelden liet zien hoezeer het web en print daar gelijktijdig een rol in spelen: “In 1993 vond niet alleen de introductie van de eerste digitale drukpersen plaats tijdens Ipex, maar werd ook de eerste internetbrowser Mosaic gelanceerd.  En in 2010, opnieuw tijdens Ipex, kwamen niet alleen de eerste inkjetpersen voor de grafische industrie beschikbaar, maar onthulde Apple ook de eerste iPad.”

Hoewel de vroege voorspellingen over de doorbraak van digitaal drukken achteraf al te optimistisch zijn gebleken, denkt Busselot dat met de snelle opkomst van inkjet nu wel degelijk een doorbraak aanstaande is: “Tonertechnologie zal offset nooit kunnen vervangen, vanwege de lagere snelheid en de hogere kosten. Inkjettechnologie heeft het nu echter in zich om wél dichtbij te komen.” Dat biedt dus nieuwe mogelijkheden om in te spelen op trends en kansen. Busselot is er dan ook van overtuigd dat print toekomst heeft: “Mits het efficiënt en effectief is.”


Huib Kolen 1

Huib Kolen (auteur) Als marketeer ben ik geïnteresseerd in technologie, maatschappelijke ontwikkelingen en hoe dit onze behoeften en manier waarop we werken verandert. Ik help organisaties graag vooruit in het optimaal werken en laat professionals samenwerken zodat i...

Kennisbank