Robotics in de financiële dienstverlening

Accountants, vermogensbeheerders en (groot)banken zijn van oudsher organisaties die werken met veel informatie, deze data is een belangrijk fundament voor de dienstverlening. Robotisering helpt om deze data efficiënter te verwerken.

233
0

Accountants, vermogensbeheerders en (groot)banken zijn van oudsher organisaties die werken met veel informatie, deze data is een belangrijk fundament voor de dienstverlening. Informatie op een snelle manier verwerken en beschikbaar stellen aan de business wordt door de wens om efficiënter te werken steeds belangrijker. Maar hoeveel potentieel heeft de inzet van robotics nu eigenlijk?

De grote uitdaging bij veel financiële instellingen is om efficiënt om te gaan met de enorme berg aan data die zich elke dag uitbreidt. Deze data kan bestaan uit marktinformatie, klantinformatie, rapportages en nog veel meer. Opgeslagen informatie in het CRM- of MIS-systeem is lastig te koppelen met andere systemen. Daar komt bij dat er in veel gevallen nog wordt gewerkt met legacy systemen, die niet zijn ingericht om informatie eenvoudig te ontsluiten of waarbij het lastig is om interfaces te bouwen. Soms wordt er gebruik gemaakt van specifieke ‘workarounds’ die zijn gemaakt door medewerkers met jarenlange ervaring. Door vergrijzing en afname van kennis van dit soort oude systemen verlaat de kennis soms letterlijk het pand via de voordeur hetgeen in sommige gevallen een reëel risico is.

Handmatig werk automatiseren

Om slimmer en beter om te kunnen gaan met die informatie, kijken veel organisaties naar moderne technologieën die het handmatige werk uit handen kunnen nemen. Big data, robotisering en automatisering staan hoog op de agenda bij veel organisaties om die taken over te kunnen nemen, maar tegelijkertijd is dat voor veel organisaties ook een enorme stap om te nemen.robotics Daar komt nog eens bij dat digitalisering niet overal in hetzelfde tempo gaat, omdat ieder bedrijf natuurlijk een eigen geschiedenis, eigen werkwijze of eigen volume aan data heeft. Daar komt bij dat sommige systemen zo verwikkeld zijn met de corebusiness van een bedrijf dat vernieuwing bijna onmogelijk is.

Hoewel de situatie vaak verschilt per organisatie, zijn de oplossingen voor deze informatie-uitdagingen meestal vaak vergelijkbaar. Deze organisaties zullen op enig moment moeten migreren naar een oplossing die in staat is om gemakkelijk te communiceren met andere oplossingen. Maar tot die tijd stilzitten is geen optie.

De techniek is inmiddels zo ver, dat diverse informatiesystemen (ook oude) op een relatief eenvoudige manier met elkaar kunnen communiceren, zonder tussenkomst van medewerkers.

Robotics maakt het communiceren tussen deze uiteenlopende systemen mogelijk. Anders dan de naam wellicht doet vermoeden bestaat Robotics voor een groot deel uit een set regels en definities op basis waarvan de software menselijk handelen nabootst. Dit alles op basis van de toegekende rechten van een medewerker. Als interface wordt gebruik gemaakt van dezelfde schermen (user interface). De robot bootst dus feitelijk de medewerker na, op basis van dezelfde regels, inloggegevens, rechten en interface maar dan 24/7, foutloos, schaalbaar en volledig traceerbaar.

Tijd vrij maken om beter werk te doen

De robots zijn in staat om data te categoriseren, te lezen en te verplaatsen naar de juiste plek in de informatiesystemen. Zo wordt het mogelijk om de afzonderlijke informatiesystemen met elkaar te koppelen, zodat ook de informatie wordt uitgewisseld. Dit betekent dat medewerkers dit niet handmatig hoeven te doen, zodat ze tijd over houden om zich te richten op taken die waarde toevoegen.

Bij een bank moeten bijvoorbeeld nu nog veel handmatige handelingen verricht worden om een hypotheek dossier samen te stellen,  maar wat als dat  automatisch kan? In de nabije toekomst kunnen zelfs de beoordelingen van hypotheekdossiers geautomatiseerd worden met Artificial Intelligence (AI) robots.

De regels en voorwaarden van hypotheekdossiers zijn allemaal duidelijk en beschikbaar en 90 procent van de dossiers zijn standaard. Medewerkers kunnen hun kennis en expertise dan beter inzetten bij de 10 procent dossiers waar hun inschatting en beoordelingsvermogen écht toegevoegde waarde biedt. Deze manier van werken leidt tot een betere dienstverlening én meer gevarieerd werk voor de medewerker.

Ook binnen accountancy geldt dat steeds meer data gekoppeld wordt en in diverse systemen beschikbaar is. Door de systemen met elkaar te verbinden, en data overal beschikbaar te maken, kan de accountant eenvoudiger verbanden en trends herkennen. Hierdoor is hij in staat op te schuiven van controle naar advies en kan op basis hiervan zijn klanten informeren en hun eigen dienstverlening verbeteren. Zo draagt de accountant direct bij aan het succes van zijn klant en is daarmee van enorme toegevoegde waarde.

Efficiënter werken, minder fouten en betere dienstverlening

De werkelijke potentie van robotics is dus niet het automatisch verwerken van gegevens of het stroomlijnenrobotics van processen, maar gaat een stap verder: het gaat om het verlenen van betere diensten omdat informatie gemakkelijker wordt verwerkt, beter beschikbaar is en daardoor beter geanalyseerd kan worden. Door het automatisch verwerken van de informatie wordt er efficiënter gewerkt waardoor de werknemer tijd beschikbaar heeft om met behulp van software goede analyses te doen.

Hoe efficiënt werken wij zelf eigenlijk?

Om een beeld te krijgen van de kansen, kun je eenvoudig naar je eigen organisatie kijken en een aantal eenvoudige vragen beantwoorden;

  • Hoeveel applicaties hebben wij draaien waarin vergelijkbare informatie wordt opgeslagen?
  • Hoe worden deze applicaties gevuld?
  • Hoe brengen wij analoge informatie (papier) samen met digitale informatie?
  • Hoe zorgt mijn organisatie ervoor dat mutaties overal en gelijktijdig door worden gevoerd?

Ik denk dat je na vier vragen al wel een beeld kunt krijgen van de kansen. Er liggen kansen voor vrijwel ieder bedrijf, maar vooral voor bedrijven waarin informatie cruciaal is voor de bedrijfsvoering van vandaag en morgen.

 

Downloads bij dit artikel

  • RabobankCase

    Bedrijfsprocessen efficiënter inrichten, om kostbare tijd te besparen en de foutkans te reduceren. Hoe pak je dat aan in de bancaire sector? Rabobank zet in op robotisering.

  • Digitaal samenwerkeneBook

    Online samenwerken is tijd- en kostenbesparend en productief. Het scheelt reiskosten, reistijd, ondersteunt de creativiteit en is efficiënt. Download het e-book ‘Digitaal samenwerken’ en lees er alles over.

René in het Veld Managed Print Service, Pay per Use, Proces optimalisatie, Smart Building en Nieuwe Werken

"Stel je eens voor wat er met je organisatie gebeurt als je stopt met innoveren..."

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook