Drukkerij Wedding - WerkTrends

Samen bereik je meer in een zelfsturende organisatie

Carin Wormsbecher is eigenaar van drukkerij Wedding en al verschillende malen onderscheiden voor haar manier van ondernemen; vorig jaar nog als ‘Slimste Bedrijf van Nederland’. In dit interview deelt zij haar visie op ‘zelfsturende organisaties’.

925
2

“Als je de ruimte krijgt om gebruik te maken van je natuurlijke talenten, dan ben je van veel meer waarde voor je bedrijf. Dat geldt voor mijn medewerkers, maar zeker ook voor mijzelf.” Carin Wormsbecher is al verschillende malen onderscheiden voor haar manier van ondernemen – vorig jaar nog als ‘Slimste bedrijf van Nederland’. Toch blijft ze erbij dat haar ‘zelfsturende organisatie’ eigenlijk niet zo heel bijzonder zou moeten zijn: “Volg je hart. Niet alleen privé, maar ook op het werk.”

Carin Wormsbecher geeft sinds 2001 leiding aan drukkerij/uitgeverij Wedding. Het bedrijf bestaat al sinds 1844 en is daarmee het oudste bedrijf van Harderwijk. Ze is vastbesloten om straks ook het 175-jarig jubileum te kunnen vieren – na een moeilijke periode zit de groei er nu gelukkig weer in. “We zijn de afgelopen jaren heel bewust opgeschoven richting het hoogste segment in de onze markt. We willen de beste van Nederland worden. Zelfs als dat niet lukt, dan blijft het een mooi streven.”

Passie en intuïtie
Haar passie voor het maken van ‘mooie boeken’ is aanstekelijk. Toch belandde ze geheel toevallig in deze branche – als administratief medewerkster bij Wedding. Ook het zelfstandig ondernemerschap was niet gepland: “Mijn man Gerard was directeur en eigenaar van de drukkerij. Toen hij plotseling overleed, voelde ik heel sterk het verlangen om ervoor te zorgen dat Wedding er tien jaar later nog steeds zou zijn. Die droom heb ik direct ook met alle medewerkers gedeeld. Maar eerlijk gezegd had ik op dat moment geen idee hoe ik dat zou gaan bereiken. Mijn gebrek aan kennis is uiteindelijk een zegen gebleken.”

Verantwoordelijkheid
Ze vertrouwt op haar intuïtie: “Ik had gezien hoe eenzaam het ondernemerschap kan zijn als je, zoals Gerard, altijd alles en iedereen denkt te moeten aansturen en elke beslissing zelf meent te moeten nemen. Op die manier wil en kan ik niet werken. Na verloop van tijd ontdekte ik dat ik, zonder die sturing van bovenaf, juist tot veel meer in staat was dan gedacht. En als dat voor mij geldt, dan kunnen mijn mensen dat natuurlijk ook.”

Dat besef zorgt voor een omslag binnen het bedrijf. Carin besluit de managementlaag weg te halen en mensen eigen verantwoordelijkheid te geven: “Er werkt hier bijvoorbeeld een ongelooflijk goede drukker. Waarom zou hij dan voor elke order een drukvel moeten laten goedkeuren en aftekenen bij de bedrijfsleider? Dat kan hij toch zelf veel beter beoordelen. Ik heb vervolgens tegen de mensen gezegd: ‘Ik geloof in jullie. Vertel mij: wat moeten we doen om dit plan te laten lukken, wat hebben jullie nodig?’”

Eigenschappen en talenten
Er ontstaat een nieuwe vorm van onderlinge samenwerking. “Dat vereist een goede structuur en duidelijke afspraken. Je moet helder definiëren wat je wilt bereiken – met het bedrijf, maar ook op persoonlijk niveau. We kijken vooral naar ieders kwaliteiten: welke eigenschappen en talenten heb je, welke zou je willen ontwikkelen, en hoe kunnen we daar optimaal gebruik van maken? Door daar sterk op in te zetten, hebben we hier zo’n twintig procent minder personeelsbezetting nodig, want we krijgen gewoon meer gedaan. Mensen helpen elkaar, dat overstijgt ook de verschillende afdelingen. Iedereen ziet zijn bijdrage terug in het succes van dit bedrijf en dat motiveert enorm.”

Nieuwe medewerkers die van buiten komen, wennen heel snel aan deze manier van werken, merkt Carin: “Het mooie is namelijk: iedereen kan het. Ook mensen met een ‘lastig lijf’ functioneren hier prima, omdat wij uitgaan van wat iemand wél goed kan.”

Samen beslissen
Open, eerlijk en transparant. Die drie kernwoorden vormen de basis. “Dat betekent dus ook dat iedereen elke maand alle bedrijfsinformatie krijgt. Alleen op die manier kunnen we samen de juiste beslissingen nemen. Dat kan gaan over een investering in een nieuwe machine. Maar ook, zoals vijf jaar geleden gebeurde, over het afscheid nemen van een van onze grootste klanten vanwege zijn bedenkelijke manier van zaken doen. Dat is een cruciaal besluit, bovendien midden in de crisis, waar je wel gezamenlijk achter moet staan. We hebben er nooit spijt van gekregen.”

Erkenning
De prestaties bij Wedding blijven niet onopgemerkt. In 2005 ontvangt Carin de ‘Kroon op het Werkprijs’ voor haar positieve bijdrage aan een betere positie van mensen met een arbeidshandicap. Drie jaar later wordt het bedrijf geroemd met de ‘Rabobank Award’ voor haar bedrijfsvoering en inzet voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. In 2010 volgt de ‘Entre Prix’ voor ‘de vrouwelijke ondernemer die zich onderscheidt in duurzaam ondernemen’ en vorig jaar werd Wedding door MKB Krachtcentrale uitgeroepen tot ‘Slimste bedrijf van Nederland 2014’.

Niet ‘typisch vrouwelijk’
Al die erkenning stelt haar in staat om haar verhaal met andere ondernemers te delen en ze te inspireren. Dat doet ze graag, want zelf komt ze pas jaren na haar start – inmiddels op gevoel en door ervaring wijs geworden – voor het eerst in aanraking met bijvoorbeeld het verhaal van Ricardo Semler. Hij baarde eind jaren ’90 veel opzien met de introductie van een decentrale managementstructuur bij het Braziliaanse industriële bedrijf Semco. Ze herkent veel in de ‘Semco Way’, zoals Semler’s aanpak nu wereldwijd bekend staat: “Het bewijst ook dat het, anders dan wel eens wordt gedacht, niet ‘typisch vrouwelijk’ is om op deze manier te werken. En het is eveneens een misvatting dat het alleen geschikt is voor kleinere bedrijven zoals Wedding, want Semco telt meer dan 5.000 medewerkers.”

Dappere ondernemers
Elk bedrijf kan er mee aan de slag, daar is Carin van overtuigd. Maar: “Het is niet een ‘kunstje’. Net als bij MVO moet je er echt in geloven om het volledig waar te maken. Het moet uit jezelf komen. Een zelfsturende organisatie begint daarom, paradoxaal genoeg, aan de top van het bedrijf. De directie moet durven loslaten, je moet jezelf als manager niet de slimste of de belangrijkste vinden. Zit dat niet in je genen, dan moet je iemand anders op jouw plek zetten die dat wel kan. Je maakt jezelf daarmee niet overbodig – je wordt meer onderdeel van het geheel. Daar moet je als ondernemer behoorlijk dapper voor zijn. Je bedrijf wordt er beter van – en je mensen én jijzelf veel gelukkiger.”

Foto credit: MVO Nederland

Downloads bij dit artikel

  • Trendrapport Duurzaam WerkenRapport

    Alle trends over duurzaam ondernemen in één rapport. Een rapport vol feiten, practices en eye-openers voor iedereen die duurzaamheid en minder CO₂ wil borgen in strategie en beleid. Met inspirerende tips van o.a. Michel Schuurman van MVO Nederland, Jeroen Kanselaar van Search en Ricoh experts.

  • Blog: Grafimedia kan straks niet zonder ‘Generatie Z’Whitepaper

    Is de grafimedia branche in staat om toekomstig talent te koesteren? Weten zij de Generatie Z te inspireren, en tegelijkertijd het vergrijzende personeelsbestand te motiveren?

Ed Boogaard Grafimedia vakspecialist

"Nieuwsgierig naar achtergronden, benieuwd naar betekenis en altijd op zoek naar een ander perspectief."

Reageer ook

Reacties 2

Wim olijve ,

Mijn naam is Wim Olijve, ik ben de schrijver van onder andere ” De strijd van het geweten” en ” Tussen waan en werkelijkheid”. Intussen ben ik gegroeid als schrijver en heb een mooie bundel geschreven over een beschermde woonvorm. Interesse???

Redactie WerkTrends ,

Hoi Wim, bedankt voor je reactie. Wat leuk dat je boeken hebt geschreven. Wat is precies je vraag? Groetjes, de WerkTrends redactie


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook