3 manieren om flexibeler te werken

3 manieren om flexibeler te werken
Na een onstuimige tijd bloeit de economie weer op in Nederland. Bedrijven kunnen daarom investeren om te groeien. De werkgelegenheid stijgt, terwijl het arbeidsaanbod minder snel toeneemt. Bedrijven krijgen de uitdaging om personeel te vinden en te behouden en dit vraagt flexibeler werken. Ook klanten stellen steeds hogere eisen. Daarnaast wordt de wet rondom persoonsgegevens strenger door regelgeving als de Algemene Verordening Gegevensverwerking (de AVG).
Dit soort ontwikkelingen zijn dé ideale gelegenheid om het hele bedrijf slimmer te laten werken. Wie dat voor elkaar krijgt, bezorgt zijn medewerkers hulpmiddelen en vaardigheden waarmee ze flexibeler werken. Het goede nieuws is dat flexibiliteit annex agility duidelijk op de prioriteitenlijst van veel bedrijven staat. Uit nieuw onderzoek blijkt dat 86% van de Europese besluitvormers dit jaar flexibeler wil worden. Die groep kan zich daarbij het beste richten op drie pijlers:
1. Geef medewerkers de ruimte en middelen om sneller knopen door te hakken.
Het komt nog te vaak voor dat verouderde en vastgeroeste interne processen niet regelmatig kritisch onder de loep worden genomen. Onderzoekers hebben vastgesteld dat een schamele 36% van de besluitvormers actief aanstuurt op een werkomgeving waarin het bedrijf snel op veranderingen kan reageren. De processen die bij bedrijven in het prille begin nog goed werken, slibben door groei in omvang en daarmee in complexiteit maar al te vaak langzaam dicht. Bij een overmatig hiërarchische bedrijfscultuur kan dat ertoe leiden dat nieuwe, misschien wel briljante ideeën aan de onderkant van de organisatie blijven hangen. Dat kun je voorkomen door de processen en de technologie op de werkvloer regelmatig onder de loep te nemen. Zo weet je zeker welke beslissingen hun vruchten afwerpen, of ze nu van bovenaf of juist vanuit de onderkant van de organisatie komen.
2. Haal technologisch alles uit de kast.
Bedrijven hoeven echt niet met de handen in de zakken toe te kijken hoe hun concurrenten met meer middelen maximaal profiteren van de nieuwste technologie. Ook voor bijvoorbeeld het mkb is digitalisering steeds vaker goed te implementeren, waardoor ook deze groep bedrijven kan profiteren van talloze productiviteitsvoordelen. 70% van de topmanagers vindt nog steeds dat technologie de sleutel vormt tot het langdurig succes van hun organisatie. Wil je een bedrijf laten groeien, dan moet je kennis en informatie nu eenmaal snel en effectief kunnen verspreiden. Nu de markt verandert, is het van groot belang dat je medewerkers erop kunnen rekenen dat de nieuwste technologie ze werk uit handen gaat nemen. Met name communicatietechnologie, bijvoorbeeld voor videovergaderingen, is onmisbaar. Waarom? Omdat je daarmee je mensen de middelen biedt om op afstand en flexibeler te werken, zodat de productiviteit toeneemt.
3. Duik nog dieper in data.
Veel besluitvormers nemen beslissingen op basis van intuïtie en onderbuikgevoelens. Dat is in wezen een indrukwekkende prestatie die blijkt geeft van hun kennis van de markt. Maar zou het toch niet beter zijn als ze precies weten voor wélke producten hun klanten best wat meer willen betalen? Of als ze precies weten wanneer de toeleveringsketen de vraag niet meer kan bijbenen? Hoewel 64% van de besluitvormers daar het nut wel van inziet en zeker ook als eerste wil investeren in statistische analyses, is het een uitdaging om te leren omgaan met de conclusies die ze op basis van die data trekken. Ze moeten trends blootleggen die daarvoor nog aan het zicht onttrokken waren. Voor bedrijven is dat soort informatie van onschatbare waarde, omdat hun mensen op die manier slimmer en effectiever kunnen werken. Je zou bijvoorbeeld je trouwste klanten kunnen belonen met unieke kortingen en gepersonaliseerde communicatie.
Managers hebben meer dan genoeg werk voor de boeg. Ze moeten met groei omgaan, aan nieuwe wetten voldoen en zich voorbereiden op de toekomst. Ook de verwachtingen van huidige en nieuwe klanten veranderen, waardoor ze daar óók nog een oplossing voor moeten vinden. De truc: investeer nu in de juiste technologie en hulpmiddelen zodat je snel en passend op deze ontwikkelingen kunt inspelen en de flexibiliteit wordt verhoogd. Er is geen tijd te verliezen. Sterker nog, het is nu of nooit. Van alle besluitvormers denkt 52% dat het bedrijf ten onder gaat als het niet binnen 5 jaar investeert in nieuwe technologie. Wie succes ambieert, moet zich een mentaliteit aanmeten die op wendbaarheid is ingesteld en nieuwe technologie optimaal benut. Zo blijf je als bedrijf, ondanks alle ontwikkelingen, gestaag groeien.