5 trends in robotisering

  • 2392
  •  4
  • 3 min
  • 11 okt 2018
5 trends in robotisering

5 trends in robotisering

  • 2392
  •  4
  • 3 min
  • 11 okt 2018

Robotic process automation (RPA) kan arbeidsintensieve processen uit handen nemen. Je configureert de softwarerobot eenmalig, waarna hij dezelfde handelingen eindeloos kan kopiëren. Sommige bedrijven zijn sceptisch over deze robotsoftware, andere juist enthousiast. Is RPA een blijvende innovatie en verliezen mensen door deze software hun baan? Ik signaleer 5 trends in robotisering.

1. Van lokaal naar centraal beheer

Vanzelfsprekend zijn de meeste organisaties begonnen met de inzet van één of slechts enkele softwarerobots. Deze robotsoftware wordt in die beginfase vaak beheerd vanuit een desktop. Logisch. Maar hoe pak je dat aan bij 80 robots? Die kun je niet afzonderlijk beheren. Daarom richten steeds meer organisaties een centrale server in waarop zij alle robots beheren. Zo kun je precies zien welke robots er zijn, wat hun status is en hoe vaak ze ingezet worden.

“Veel organisaties richten een centrale server in voor robotbeheer”

2. RPA en mensen worden collega’s

Soms zijn organisaties in het begin sceptisch over de voordelen van RPA. Maar als ze eenmaal zien dat robotsoftware écht meerdere systemen kan bedienen, kunnen ze niet wachten om zo veel mogelijk te automatiseren. Toch lenen niet alle processen zich voor RPA en blijven mensen onmisbaar. Ik zie steeds vaker dat robots hun menselijke collega´s ondersteunen.

3. Cognitieve automatisering vult RPA aanRobotiseren: 3 typen softwarerobots

Een softwarerobot kan niet afwijken van de taak die je hem hebt opgedragen. Als er een probleem is, stopt hij of stuurt hij een e-mail. Je stelt vooraf alles zelf in. Dat is veilig: de foutkans is minimaal. Je houdt zelf de controle en krijgt een melding als er iets misgaat. De robot doet dus niets wat jij niet wilt, maar: hij doet ook niets méér.Nu RPA is ingebed, zijn veel bedrijven op zoek naar een ‘next step’. Cognitieve automatisering (zoals Artificial Intelligence, Natural Language Processing of Machine Learning) lijkt een ideale aanvulling. Deze technologieën beschikken over een zelflerend algoritme en bootsen het beredeneringsvermogen van mensen na. Ze leren, ‘denken’ en beslissen op basis van eerder opgedane informatie en ervaringen.Dat biedt enorme kansen, maar ik plaats ook graag een kanttekening. Deze cognitieve automatisering is vaak nog erg foutgevoelig. Het algoritme maakt immers zelf beslissingen, zonder jou daarvan op de hoogte te stellen. Dan kan het zijn dat de robot eens een ander pad inslaat dan jij aanvankelijk had bedoeld. Breng daarom goed in beeld welk proces je wilt automatiseren, zodat je precies weet welke technologie hierbij past. En houdt de resultaten tussentijds scherp in de gaten.

“Dankzij robotisering zijn er in 2022 58 miljoen meer banen”

4. RPA wordt toegankelijker

In de afgelopen vijf jaar werd het steeds voordeliger om softwarerobots te implementeren. Hierdoor is RPA ook toegankelijk geworden voor kleinere organisaties. Als je deze software gebruikt in combinatie met clouddiensten hoef je geen eigen datacentrum in te richten. Dit bespaart onderhouds- en beheerskosten. Ook voor bijvoorbeeld accountants, notarissen of vervoerders is RPA een uitkomst, omdat de software enorme hoeveelheden informatie in korte tijd kan verwerken.

5. Robots zorgen voor meer banen

Een vraag die veel werknemers bezighoudt: pakken de softwarerobots straks onze banen af? Integendeel! Het World Economic Forum berekende dat er in 2022 dankzij robotisering 58 miljoen meer banen zijn dan nu. Doordat organisaties steeds grotere aantallen robots inzetten, moeten leveranciers ook meer robots maken, configureren en onderhouden. En daarvoor zijn nog steeds mensen nodig.

Advies: begin klein met RPA

RPA is een efficiënt hulpmiddel dat steeds meer bedrijven inzetten. Maar hoe implementeer je softwarerobots in je bedrijfsprocessen? Mijn advies is: begin klein. Je hoeft niet meteen een complex proces te automatiseren. Start met een eenvoudig proces, analyseer hoe dat gaat en bouw je robotiseringsplan stapsgewijs verder uit.


Remo Antonis 1

Remo Antonis (auteur) Specialist op het gebied van Robotic Process Automation (RPA) en Document Management. Volg Remo op LinkedIn. En blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van robotiseren (RPA).

Kennisbank