Barrières om te groeien in het MKB

  • 594
  •  3
  • 2 min
  • 29 aug 2017
Barrières om te groeien in het MKB

Barrières om te groeien in het MKB

  • 594
  •  3
  • 2 min
  • 29 aug 2017

Uit onderzoek blijkt dat MKB-bedrijven in Europa maximaal 433 miljard euro per jaar mislopen, omdat zij niet zo concurrerend zijn als zij zouden willen. Wat houdt 92% van de bedrijven tegen om te groeien? Bij 27% van de ondervraagden wordt het aantrekkenGDPR AVG en MKB van het juiste talent genoemd, net als het voldoen aan complexe en kostbare regelgeving (31%).

Regelgeving

Met nieuwe regelgeving die elk moment op kan komen, is het belangrijk dat het MKB op de hoogte blijft. Zo zijn de introducties van de Digital Single Market en de General Data Protection Regulation (GDPR) belangrijk om actief te blijven volgen. Dit heeft namelijk gevolgen voor de business. De Digital Single Market geeft kansen om meer business te doen in Europa. En de GDPR (of: Algemene Verordening Gegevensbescherming AVR zoals deze wetgeving in Nederland ook wel wordt genoemd) kan zomaar een boete opleveren van 4% van de omzet. In het onderzoek doet 76% van de werknemers daarom een beroep op de overheid een landschap te creëren waar ze hun ambities voor groei gemakkelijker kunnen realiseren.

Technologie

In het onderzoek geeft 27% van de werknemers het kopen en financieren van de juiste technologie aan als de derde grootste barrière. Deze uitkomst geeft aan dat technologie oplossingen kan bieden om middelgrote bedrijven concurrerend te maken.

27% geeft het kopen en financieren van de juiste technologie aan als grootste barrière om te groeien.

Werken met de juiste technologische partners wordt een belangrijke overweging voor organisaties van deze omgang. Als de steun niet van de overheid komt, moet de particuliere sector die kloof invullen om deze bedrijven te helpen groeien. Het beginnen van een bedrijf is niet eenvoudig. Het vraagt veel inspanning en je moet over veel dingen nadenken. Grandlife heeft een aantal tips op een rijtje gezet. Hoe haal je klanten binnen en wat doe je als klanten niet tevreden zijn? Heb je er al over nagedacht hoe je de klantenservice gaat indelen? Het is belangrijk dat je bedrijf goed bereikbaar is. Denk daarom niet alleen aan een telefoonnummer en een emailadres, maar ook aan support via whatsapp en sociale media.

Het gebruik van technologie om innovatie en efficiëntie te stimuleren is een manier om dat te doen. Dit wordt in de komende twee jaar als prioriteit gemarkeerd door deze bedrijven.

Automatisering

Een belangrijke trend die ik nu op de markt zie, is dat bedrijven de automatisering van de workflow en digitalisering omarmen, evenals het onderzoeken van de voordelen van kunstmatige intelligentie en robotisering. Technologie geeft organisaties de middelen om dat concurrentievoordeel te creëren, ook al voelen ze zich bevroren. Met 70% van de MKB-bedrijven die toegeven dat ze aan dit ‘Middle Child Syndrome’ lijden, verwacht ik dat deze gebieden grote aandachtspunten zijn voor toekomstige groei.


Erica van den Biggelaar 1

Erica van den Biggelaar (auteur) Niets is zo blijvend als verandering. Maar ondanks dat worden bij veel organisaties “repeterende” bedrijfsprocessen dagelijks (handmatig) nog steeds op dezelfde manier uitgevoerd. Ik daag mensen, organisaties en mezelf graag uit om samen te kijken...

Kennisbank