De datarevolutie in marketingcommunicatie

  • 946
  •  6
  • 2 min
  • 13 jul 2016
De datarevolutie in marketingcommunicatie

De datarevolutie in marketingcommunicatie

  • 946
  •  6
  • 2 min
  • 13 jul 2016

Big data, Google- en social mediagegevens bieden marketeers een nieuwe wereld aan mogelijkheden. Zo vertellen Eric Roubos, Nick Overwater en Peter van Assem in hun presentatie ‘De digitale transformatie van communicatie’ tijdens Ricoh Open. Want net zoals in tennis geen wedstrijd gelijk is, is de ideale propositie voor elke klant uniek. Dit vraagt om nieuwe communicatiestrategieën.

Hoe zorgt u dat u relevant bent en uw klanten bindt? Hoe brengt u marketingkosten omlaag en het rendement omhoog? Hoe zet u actuele ontwikkelingen in voor uw strategie en richt u de communicatieketen optimaal in? Hét basisprincipe: stel uw klant centraal en sluit aan bij zijn digitale belevingswereld. Dit wordt steeds beter mogelijk dankzij ontwikkelingen in o.a. mobile, social media en big data.

Zet uw klant centraal

Marketeers ontdekken de kansen van big data en benaderen hun klanten steeds vaker met een gepersonaliseerde aanbieding. Hiervoor zijn ook steeds meer mogelijkheden. Vroeger zette men een generieke boodschap op papier – en ging de folder in massa op de post. Maar de digitale revolutie stelt ons in staat om de klant centraal te stellen en multi channel te communiceren. Zo verbetert het rendement van de communicatie.

Data en sentiment analytics

Klanten willen een relevante, persoonlijke dialoog op het moment dat dit hun uitkomt. Via customer journey mapping kunt u de customer experience stroomlijnen en op een hoger niveau brengen. Dit begint bij segmentatie. Bij profielen vanuit de data en sentiment analytics. Zo worden steeds vaker ‘persona’s’ ontwikkeld, die organisaties in staat stellen om klanten een gepersonaliseerde aanbieding te doen.

De waarde van data

Data analytics valt of staat met de kwaliteit van de gegevens. Dit bepaalt uw succes. Maar databestanden zijn vaak vervuild. Hoe structureert u de cijfers zodat u een goede voorspelling kunt maken? Om in kaart te brengen hoe u de maandelijks opbrengsten kunt verhogen, kunt u de data structureren op 3 thema’s:

    • Wat verdien ik aan mijn klant?
    • Is hij of zij loyaal?
    • Hoe beïnvloed ik die loyaliteit?

Om een voorbeeld te geven vanuit de telecommunicatie: beheerservices (zoals een online back-up en securitydiensten) verhogen de klantloyaliteit. Dit kan zelfs een lock-in creëren, waarbij de klant er tegenop ziet om over te stappen naar een andere aanbieder. Hij of zij zal niet zo snel meer opzeggen. We kunnen data analyseren om te komen tot gepersonaliseerde content met een serviceaanbieding op maat.

Game – set – match

Big data en customer mapping bieden nieuwe kansen, al is de data vaak nog ongestructureerd. Het is zaak om hierop door te pakken. Want tussen nu en 2020 groeit de hoeveelheid data naar verwachting nog met een factor 30. Hoe gaat u hiermee om? Benut de kansen van klantdata, social, mobile, Google en meer. In de marketing van nu draait álles om de klant!


Remo Antonis 1

Remo Antonis (auteur) Specialist op het gebied van Robotic Process Automation (RPA) en Document Management. Volg Remo op LinkedIn. En blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van robotiseren (RPA).

Kennisbank