De IT Trends vanaf 2022 volgens Gartner
De IT Trends vanaf 2022 volgens Gartner
Binnen afzienbare tijd werken we allemaal in een hightech omgeving. Althans, dat zou je kunnen concluderen aan de hand van de snelheid waarmee technologische ontwikkelingen elkaar opvolgen.
Neem het kantoor van Intel in Israël: binnen en buiten het gebouw bevinden zich sensoren die helpen bij het vinden van een parkeerplek en die je binnenlaten door middel van gezichtsherkenning. Er wordt zelfs geëxperimenteerd met slimme technologie die leert van het gedrag van werknemers. Op basis daarvan wordt bijvoorbeeld het advies gegeven om de trap te nemen wanneer je te weinig beweegt. Onderzoeksbureau Gartner zocht uit welke digitale trends tussen 2022 en 2026 op de werkvloer een rol gaan spelen. De technologische trends worden hier op een rijtje gezet.
Digitale vaardigheid
De eerste twee trends hebben betrekking op digitale vaardigheden. Voor bedrijven die de digitale veranderingen willen bijbenen, zijn werknemers met de juiste vaardigheden van cruciaal belang.
Trend 1: De snelheid van de adoptie van technologie neemt toe
De impact van technologieën zoals blockchain, artificial intelligence (AI), internet of things (IoT) en 3D-printen is al waarneembaar. Maar tussen 2022 en 2026 zullen deze trends de manier van werken pas echt transformeren. Momenteel worden ideeën en nieuwe technologieën al in een vroeg stadium bij een groot publiek gelanceerd, waardoor het bewustzijnsproces al in gang is gezet. Daarnaast gaan steeds meer organisaties nu al gebruik maken van digitale technologieën, wat de toon zet voor de verdere digitale transformatie. Een organisatie die digitaal heeft omarmd, kan weer sneller veranderen en zo versnelt dit proces.
Trend 2: Digitale vaardigheden worden gemonitord en gemeten
Het belang van digitale vaardigheden groeit en daarmee groeit ook de vraag naar het meten ervan. Door enquêtes of waarnemingen te koppelen aan andere data, bijvoorbeeld data van de IT- of HR-afdeling, kunnen de vaardigheden van werknemers worden gemeten. Daarbij is het belangrijk dat het personeel wendbaar is en snel kan schakelen. Ondernemingen die al veel met technologische ontwikkelingen in aanraking zijn gekomen, zullen dat beamen. Zij hebben immers geleerd om hun manier van werken steeds aan te passen aan nieuwe technologieën. Hoe wendbaarder de medewerkers van een organisatie, hoe eerder ze meekomen met de nieuwste ontwikkelingen.
Als werknemer is het extreem belangrijk om je van deze technologische ontwikkelingen bewust te zijn en om digitale vaardigheden te blijven ontwikkelen. Uit onderzoek blijkt dat op dit moment een derde van de werknemers zegt niet over de juiste digitale vaardigheden te beschikken om in de toekomst succesvol te zijn. Bijscholing is noodzakelijk en de overgrote meerderheid kijkt hiervoor naar de werkgever. Renzo Taal, van Salesforce Nederland, stelt: “Bedrijven doen er goed aan te investeren in hun mensen door hen de juiste tools te bieden om zich verder te ontwikkelen. Dat komt niet alleen het personeel ten goede, maar garandeert ook dat organisaties op de lange termijn competitief blijven in een steeds sneller transformerende wereld.”
Wanneer je nu als werkgever investeert in bijvoorbeeld interactieve whiteboards of innovatieve kantoorsoftware, dan is het van belang dat je werknemers de juiste vaardigheden en kennis bezitten om hiermee te werken. Alleen dan leiden de investeringen daadwerkelijk tot een hogere productiviteit.
Artificial intelligence
De volgende twee trends hebben te maken met artificial intelligence (AI). Via AI kunnen machines, software en apparaten zelfstandig problemen oplossen. De ontwikkeling ervan zal een enorme impact hebben op de manier waarop werk wordt toegewezen, voltooid en geëvalueerd. Matt Cain, vooraanstaand analist bij Gartner, zegt dat AI komende jaren een aantal toepassingen op de werkvloer zal bieden, maar dat werknemers over meer dan vijf jaar pas echt de impact van robobazen en slimme werkplekken zullen ervaren.
Trend 3: Robobaas in opkomst
Een robobaas is een AI-gestuurde machinemanager die prestatiemetingen sneller uitvoert, toezichthoudende taken op zich neemt en beslissingen neemt over het personeel of management. De gegevens die hiermee worden verkregen, kunnen worden gebruikt bij het verbeteren van de prestaties en het bereiken van de doelen van de werknemers. Tussen 2022 en 2026 zal de introductie van robobazen gebruikelijk zijn en zullen virtuele persoonlijke assistenten (VPA’s) onze werkpartners zijn.
Trend 4: Slimme werkplekken
Faciliteiten zijn ingrijpend veranderd en we staan in deze periode op het punt om over te stappen op slimme werkplekken die worden bediend via een netwerk van signalen, sensoren en bedieningsapparatuur. Hiervoor zijn zowel AI- als IoT-toepassingen nodig. IoT verbindt apparaten met elkaar via het internet, zodat deze gegevens met elkaar kunnen uitwisselen. Denk bijvoorbeeld aan een werkplek waar een werknemer een app gebruikt om naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats te worden gebracht. In de lift wordt gezichtsherkenning toegepast, zodat rekening kan worden gehouden met muziekvoorkeuren en bij binnenkomst is er al een werk- of conferentieruimte voor je gereserveerd. Ondertussen volgt een slimme badge continu de locatie van het personeel om zo de veiligheid te waarborgen.
AI staat nog in de kinderschoenen maar is al klaar om complexe processen te automatiseren, trends te identificeren en toekomstgerichte intelligentie te leveren op basis van big data. Het zal binnen vier tot acht jaar een impact hebben op businessmodellen, werknemers en klanten van bedrijven in alle sectoren. Het is dus belangrijk dat AI niet alleen prioriteit is bij technologiebedrijven.