Duurzaamheid in het MKB: Hype of realiteit?
Duurzaamheid in het MKB: Hype of realiteit?
Niemand zal ontkennen dat er bedrijven zijn die duurzaamheid inderdaad zien als marketingtruc voor de korte termijn. Daarnaast is het zo dat, wanneer duurzaamheid omarmt wordt zonder strategie en planning, het doel waarschijnlijk nooit gerealiseerd zal worden. Dit zijn echter slechts kleine onderdelen van de complete duurzaamheidsbeweging. In de praktijk voegt duurzaamheid waarde toe aan zowel de gemeenschap als de organisatie die het implementeert, met culturele voordelen en verlaagde kosten.
Is duurzaamheid meer dan een hype?
Om het voordeel van duurzaamheid aan te tonen, nemen we twee kleine medische toeleveringsbedrijven. Beide werken routinematig met verzekeringsaanvragen, patiëntdossiers en logistieke documenten. Bedrijf A verwerkt al deze documenten nog op papier. Naast het feit dat het archiveren hiervan zeer bewerkelijk is, maakt het bedrijf ook gebruik van een gespecialiseerd partij om gevoelige documenten te vernietigen, huurt het beveiligde opslag en duurt het 7 tot 10 dagen om claims af te handelen.
Bedrijf B verwerkt dezelfde documenten en heeft deze onlangs allemaal geconverteerd naar digitale bestanden. Alleen als het echt moet (bijv getekende originelen) wordt informatie nog op papier bewaard. Digitale data/informatie wordt in een beveiligde cloud-omgeving bewaard, waarmee deze zeer snel en makkelijk terug te vinden zijn. Ongeacht of de medewerker met een verzekeraar, een patiënt of een medisch fabrikant werkt, elke medewerker van bedrijf B kan eenvoudig meerdere verzoeken behandelen.
Bedrijf B heeft hierdoor minder papierverspilling, betere responstijden, lagere kosten en een verhoogde klanttevredenheid. Deze veranderingen verbeteren het de resultaten van het bedrijf en de tevredenheid van de medewerker. Tegelijkertijd vermindert het bedrijf hiermee de negatieve impact op het mileu. Duurzaamheid door het gebruik van technologie zorgt hierdoor voor een win-win situatie voor MKB ondernemingen.
Moderne oplossingen om je bedrijf te transformeren
Duurzaamheid kan bestaan uit milieuvriendelijke producten, diensten of (digitale) oplossingen. Deze stereotype oplossingen zijn echter niet altijd onderdeel van de oplossing. Om het meeste profijt te vergaren uit duurzaamheid, is het belangrijk dat de strategische bedrijfsdoelstellingen matchen met duurzaamheidsdoelstellingen. Als je bijvoorbeeld overheadkosten wil reduceren, is het zaak dat je technologie gebruikt die workflow efficiency stimuleert en afstand- en tijdonafhankelijk werken ondersteunt. Hiermee kun je je kosten reduceren, terwijl je ook een duit in het ‘duurzaamheids’zakje doet.
Zet je bedrijf in perspectief
Je kunt denken dat je als MKB ondernemer geen invloed hebt op de aarde in zijn geheel, maar bedenk dat het MKB goed is voor zo’n 70% van de Nederlandse werkgelegenheid. Collectief kunnen al deze MKB’ers een grote impact op de economie en het milieu hebben die concurreert met veel grootzakelijke ondernemingen.
Ongeacht hoe je houding ten opzichte van klimaatverandering is, duurzaamheid ondersteunt elk bedrijfsdoel zoals winst, groei en medewerker- en klanttevredenheid. De vraag zou dus niet moeten zijn “Waarom zou mijn bedrijf iets doen met duurzaamheid?”, maar: “Hoe kunnen we ermee starten? ”.