Gemak dient de (mobiele) mens..!

  • 936
  •  30
  • 3 min
  • 07 dec 2017
Gemak dient de (mobiele) mens..! 2

Gemak dient de (mobiele) mens..!

  • 936
  •  30
  • 3 min
  • 07 dec 2017

Steeds meer mensen werken thuis en dat biedt op allerlei fronten voordelen. Als 20% van de beroepsbevolking een dag per week thuis zou werken, zou dat de Nederlandse samenleving jaarlijks bijna twee miljard euro aan baten opleveren.

PwC concludeerde dit enkele jaren geleden in een verkenning van de macro-economische effecten van Het Nieuwe Werken, uitgevoerd in opdracht van Natuur & Milieu. De winst zit ‘m vooral in de effecten van minder reizen: minder files en luchtverontreiniging, minder verkeersslachtoffers en minder CO2-uitstoot. Door te vergaderen op afstand en mobiel werken wordt dit ook aanzienlijk minder. Wat niet minder wordt maar juist groeit, is de arbeidsproductiviteit.

Thuiswerken = trend

Het PwC-rapport blijft actueel, want sinds de publicatie is het aantal mobiele thuiswerkers alleen maar gegroeid. mobiel werken HNW010 rotterdam het nieuwe werkenEen onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau bevestigt dit. Steeds meer bedrijven en organisaties bieden daarom ruimte aan plaats- en tijdsonafhankelijk werken, gefaciliteerd door slimme IT-oplossingen. Hiermee wordt ingespeeld op de wensen en behoeften van hun medewerkers. Voor de IT-manager liggen er volop kansen om daar werk van te maken, en… zelf het wiel uitvinden is gelukkig niet nodig.

Flexibiliteit en mobility

Een vaste kantoorplek voor het ophalen van informatie en communiceren met collega’s en klanten? Voor veel medewerkers is dat verleden tijd, zo laat onder andere de gemeente Rotterdam zien. Kernpunten van HNW010 (Het Nieuwe Werken Rotterdam) zijn: anders, beter en slimmer werken – bereikbaar en beschikbaar zijn – efficiënt en effectief mobiel werken. Ze hebben daar ook een mooi motto: ‘Je werkt waar Rotterdam je nodig heeft’.

Het is wel duidelijk dat de havenstad flexibiliteit en mobility hoog in het vaandel heeft staan. Een prima uitgangspunt, maar ik hoor menig IT-manager denken: dat gaat toch niet vanzelf!

Plaats- en tijdonafhankelijk werken, vraagt immers om investeren in een flexibele werkomgeving. Dat klopt. Wie van z’n medewerkers optimale inzet en prestaties vraagt, zal zelf ook een tandje moeten bijzetten. Dat geldt zeker voor de IT-ondersteuning. Meedenken en meebewegen. Wat heeft mijn medewerker nodig om optimaal te presteren?

Het gemak van BYOD

De uitdrukking ‘het gemak dient de mens’ klinkt misschien als een dooddoener, maar volgens mij is het een waarheid als een koe. mobiel werken byodHoe gemakkelijker we het mensen maken, hoe prettiger zij functioneren. En hoe prettiger je functioneert, des te beter de resultaten. Voor mijzelf werkt dat in ieder geval zo. This is where some good judgment needs to become an integral factor combined with a wanting to which counterfeit id state you will purchase. I would continuously suggest an out of state fake id card that scans for how to utilize your phony id with certainty.

Een voorbeeld van gemak is het BYOD concept: Bring Your Own Device. Mobiel werken vanaf elke plek met jouw eigen privé apparatuur. Bijvoorbeeld een tablet, laptop of smartphone van thuis. Op kantoor, bij de klant of thuis. Met slimme toepassingsmogelijkheden, zoals via tablet of smartphone eenvoudig documenten scannen en printen.

Papier blijft onmisbaar

Want hoe digitaal we ook (willen) zijn, voor veel mensen is het papieren document soms onmisbaar. Omdat een papieren versie vereist is, omdat papieren informatie beter beklijft, of om een andere reden. Dan is het wel zo handig dat je met elk device en vanaf diverse plekken een printopdracht kunt versturen. Om vervolgens de papieren op te halen wanneer jou dit uitkomt. Dit verklaart ook de behoefte aan mobiel printen. Die volgens MKB Servicedesk nog immer groeiende is. Dan is het wel handig dat je met elk apparaat en vanaf verschillende locaties een printopdracht kunt versturen. Best logisch, als je erover nadenkt. Want gemak dient de (mobiele) mens.


Erica van den Biggelaar 1

Erica van den Biggelaar (auteur) Niets is zo blijvend als verandering. Maar ondanks dat worden bij veel organisaties “repeterende” bedrijfsprocessen dagelijks (handmatig) nog steeds op dezelfde manier uitgevoerd. Ik daag mensen, organisaties en mezelf graag uit om samen te kijken...

Kennisbank