Het Nieuwe Werken: 35 jaar later

  • 524
  •  8
  • 4 min
  • 21 jan 2021
Het Nieuwe Werken: 35 jaar later

Het Nieuwe Werken: 35 jaar later

  • 524
  •  8
  • 4 min
  • 21 jan 2021

Het Nieuwe Werken bestaat zo’n 35 jaar. Een boeiend fenomeen, dat zich steeds verder heeft ontwikkeld en waar organisatieverandering, facility management en IT-optimalisatie elkaar telkens opnieuw kruisen. Tijd om de balans op te maken. Wat is de oorsprong van Het Nieuwe Werken? Welke transformaties hebben er plaatsgevonden? Waar staan we nu? En wat kunnen we in de toekomst verwachten?

Het verhaal van Het Nieuwe Werken start zo’n 35 jaar geleden. Als Francis Duffy in Engeland en Erik Veldhoen in Nederland zich – afzonderlijk van elkaar – afvragen of je niet méér kunt met een (kantoor)gebouw. Tot dan toe werden bedrijfspanden vooral gezien als een kostenpost. Een gebouw bestaat slechts uit een paar stenen en muren, zo was de gedachte. Een noodzakelijk kwaad, waar medewerkers ’s ochtends plaatsnemen aan hun bureau. Om vervolgens elke middag op het zelfde tijdstip weer te vertrekken. Kan dat niet anders, vroegen ze zich af?

De oorsprong van Het Nieuwe Werken

Als echte pioniers deden de bureaus DEGW en Veldhoen + Company onderzoek naar de functies en mogelijkheden van kantoorgebouwen, ze experimenteerden, tekenden hun ideeën op in managementboeken en kwamen uiteindelijk allebei tot de conclusie: een gebouw is méér dan een kostenpost. Een kantoor heeft de potentie om te inspireren, te verbinden en te faciliteren. Zodat medewerkers plezieriger werken én productiever zijn. Het Nieuwe Werken was geboren.

Afdelingoverstijgend werken

In de jaren die volgden, maakten steeds meer organisaties een ontwikkeling door. In o.a. Scandinavië ontstonden geleidelijk aan de eerste moderne kantoren: opener, met meer glas en volop ruimte voor digitalisering. De trend zette door en rond 1995 waren kantoren in steeds meer landen zichtbaar veranderd. Toegankelijker en moderner, met meer open ruimtes. Organisaties gingen meer afdeling-overstijgend werken, waardoor medewerkers vaker met elkaar in contact kwamen. Een illustratief voorbeeld van een baanbrekend kantoor uit die tijd is de Interpolis-toren in Tilburg. Met véél glas, minder wanden en één grote, open verdieping, die fungeerde als ontmoetingsplek voor medewerkers en klanten.

Whitepaper Microsoft: digitaler werken

Het Nieuwe Werken krijgt een impuls als Microsoft in 2005 een whitepaper publiceert en daarin het concept claimt. De strekking: er zijn tal van kansen om digitaler, slimmer en kostenbesparender te werken. Niet lang daarna komt de Rijksoverheid met een . Het Nieuwe Werken krijgt nu echt voet aan de grond. Steeds meer organisaties gaan er actief mee aan de slag. Inmiddels is Het Nieuwe Werken in veel organisaties niet meer weg te denken.

De drie dimensies van Het Nieuwe Werken: cultuur, technologie en facility

Vaak wordt gedacht dat Het Nieuwe Werken alleen gaat om (de inrichting van) kantoorgebouwen. Niets is minder waar. Het Nieuwe Werken is altijd een combinatie van IT-ontwikkeling, cultuur en gebouwontwikkeling. Dat was het 35 jaar geleden, en dat is het nu nog steeds. De stap naar een nieuwe, slimme en duurzame manier van werken vraagt immers om de juiste technologie, in combinatie met de juiste werkomgeving, de juiste organisatie-attitude én culturele setting. Deze dimensies gaan hand in hand. En staan nooit los van elkaar.

Transformatie van Het Nieuwe Werken

Terugkijkend op de afgelopen 35 jaar kunnen we stellen dat het fenomeen geen moment heeft stilgestaan. We gingen van kilometers archief naar werken in de cloud. We vervingen stenen voor glas. Vaste bureaus maakten plaats voor flexplekken. We gingen flexibeler werken, op tijden en plaatsen waar dit het beste uitkomt. Traditionele, top-down managementstructuren maakten in veel organisaties plaats voor teamgeoriënteerde werkwijzen, waarbij we gingen samenwerken in sprints naar niet maakbare resultaten. En van sturing op basis van de mening van een meerdere, naar meer eigen verantwoordelijkheid en outputsturing.

Het Nieuwe Werken: 35 jaar later 1

Is thuiswerken dé gamechanger?

Nog altijd staat Het Nieuwe Werken niet stil. Afgelopen jaar was er uiteraard de doorbraak in thuiswerken. Een gamechanger. Voorheen werkten we gemiddeld een dag in de week thuis. Er was voor velen altijd wel een reden om naar kantoor te komen. Nu is de verwachting dat we meer dan ooit blijven thuiswerken. Dit creëert kansen, maar stelt organisaties ook voor nieuwe uitdagingen. Thema’s als balans en vitaliteit komen in een heel nieuw daglicht te staan. Alles moet in zeer korte tijd en flexibeler, en het liefst met minder vierkante meters kantoor.

Toekomst van Het Nieuwe Werken

Voor organisaties die aan de slag gaan met thuiswerken faciliteren, het advies: doe het niet alleen. Maak geen overhaaste beslissingen. Ga niet voor ‘one-size-fits-all-oplossingen’ om hybride werken te faciliteren. Ga in plaats daarvan eerst in gesprek met je mensen. Vraag naar hun wensen en behoeften. Wat hebben zij nodig om prettig en flexibel te kunnen werken? Ga daar vervolgens ook echt mee aan de slag. Laat je hierbij eventueel bijstaan door een externe adviseur. Geef je medewerkers hierbij het vertrouwen en de ruimte om met de nieuwe manier van werken aan de slag te gaan. Als 2020 ons iets heeft geleerd, is dat flexibiliteit in de mens zit. Via dialoog en vertrouwen bouw je uiteindelijk samen aan een concept, waarin mensen de mogelijkheden van bijvoorbeeld nieuw leiderschap en bewuster samenkomen op kantoor gaan benutten. Dit is een moment om de revolutie in je bedrijf te starten. Waarbij kostenbesparing samenkomt met productiviteitswinst. Een beweging die past bij de huidige tijd. En een integrale werkomgeving die stimuleert tot samenwerken, tot ontmoeting en innovatie. Ook op afstand.

Ontdek tips voor samenwerken op afstand

Wil je ook dat medewerkers altijd prettig en soepel (samen)werken op afstand? Ontdek de mogelijkheden om dit zo optimaal mogelijk te faciliteren: lees meer informatie en ontdek praktische tips in het whitepaper.


Veranderkundige Roel Geenen

Roel Geenen (auteur) Afgestudeerd veranderkundige en de grondlegger van Het Nieuwe Werken. Volg Roel op LinkedIn en blijf op de hoogte van zijn inspirerende kijk op een andere manier van samenwerken. HNW is een belangrijke energiebron is voor de ontwikkeling van organ...

E-book

Digitaliseren in de praktijk

  1. wat documentmanagement is en wat de voordelen zijn.
  2. welke processen je zoal kunt digitaliseren.
  3. hoe je start met het digitaliseren van documentprocessen.
Download

Kennisbank