MVO in het mkb: van risicomanagement naar waarde-creatie

  • 1514
  •  4
  • 2 min
  • 02 aug 2016
MVO in het mkb: van risicomanagement naar waarde-creatie

MVO in het mkb: van risicomanagement naar waarde-creatie

  • 1514
  •  4
  • 2 min
  • 02 aug 2016

Hoe kunt u als mkb-organisatie het beste uw mvo-beleid vormgeven? Het is een vraag die velen bezighoudt. Operationeel directeur van MVO Nederland Lobke Vlaming deelt tal van inzichten. Belangrijkste boodschap: laat mvo waarde creëren voor uw business.

Dat de aandacht voor maatschappelijk verantwoord ondernemen groeit, blijkt uit de Nationale Duurzaamheidsmonitor 2015: een onafhankelijke barometer die inzicht geeft in duurzaamheid(ambities) van het bedrijfsleven. Hieruit komt naar voren dat 59% van de bedrijven vragen van klanten krijgt over duurzaamheid. Een stijging van 10% in twee jaar. Kortom, bedrijven moeten er iets mee.

‘Kijk naar de hele keten’, adviseert Vlaming. Aan bedrijven de taak om na te denken: hoe zit het met mijn grondstoffen? Zijn deze milieuvriendelijk geproduceerd? Onder goede omstandigheden? Waar komen ze eigenlijk vandaan?

Global suicide?

De afgelopen periode zijn we wereldwijd significant meer grondstoffen gaan gebruiken. We verbruiken grondstoffen veel sneller dan de aarde zelf kan aanvullen. Secretaris-generaal van de Verenigde Naties Ban Ki-moon zegt hierover: ‘The current economic growth model is a global suicide pact’. En uit onderzoek van KPMG blijkt dat van elke dollar winst die bedrijven maken, 41 cent niet doorberekende milieuschade is. Het zijn de ‘verborgen kosten’ van onze economie. Kosten waar we nu nog geen rekening mee houden, maar waar we uiteindelijk wel de rekening van gepresenteerd krijgen. Deze kosten komen nu voor rekening van de maatschappij. Waarom betalen bedrijven ze niet zelf? Hier ligt ook een verantwoordelijkheid voor het mkb.

MVO in alle bedrijfsprocessen

Vlaming tipt: ‘Kijk naar MVO in álle bedrijfsprocessen, van inkoop tot bedrijfsvoering en van productie tot relatiemanagement.’ En daarnaast moet het verdienmodel kloppen, waarbij elke schakel van de keten een rechtvaardige beloning ontvangt. Vertel het vervolgens aan klanten: uw eerlijke MVO-verhaal.


Meer tips? Hier alles over duurzaam ondernemen in één rapport


Op weg naar waarde-creatie

Zoomen we dieper in op de materie dan komen we vier verschillende fasen tegen. De eerste stap die organisaties nemen richting maatschappelijk verantwoord ondernemen komt vaak voort vanuit risicomanagement en compliancy. Aan welke wetten moet een onderneming voldoen? Zijn de risico’s gedekt? Vervolgens onderzoeken organisaties hoe zij kosten kunnen besparen en efficiënter kunnen werken door duurzaam te ondernemen. Dan komt de fase waarin bedrijven meer willen verkopen, slimmer willen werken, terwijl ze verder verduurzamen. Om ten slotte aan te komen bij het ultieme doel van MVO: duurzame waarde-creatie. Geld verdienen aan duurzaamheid en een positieve invloed uitoefenen op zowel economisch als maatschappelijk niveau. Het kan dus. Maar er is wel een weg te gaan.

Volop duurzame ambitie

Er zijn nog maar weinig organisaties die het ultieme doel van duurzame waardecreatie hebben bereikt. Misschien zelfs nog geen één. Toch groeit het aantal bedrijven dat hun duurzame ambitie volop vormgeeft. Een positieve tendens.

Wilt u werk maken van duurzaamheid in uw organisatie en zelf de weg afleggen van risicomanagement’ naar ‘duurzame waarde-creatie’? Dan heeft MVO Nederland handige tools beschikbaar. ‘MVO MAPS’ helpt u als ondernemer op weg en geeft inzicht in de huidige mvo-positie van uw bedrijf, terwijl u met ‘MVO STEPS’ een plan op strategisch niveau vormgeeft.


Erica van den Biggelaar 1

Erica van den Biggelaar (auteur) Niets is zo blijvend als verandering. Maar ondanks dat worden bij veel organisaties “repeterende” bedrijfsprocessen dagelijks (handmatig) nog steeds op dezelfde manier uitgevoerd. Ik daag mensen, organisaties en mezelf graag uit om samen te kijken...

Kennisbank