Laat softwarerobots klantonderzoek doen!
Laat softwarerobots klantonderzoek doen!
Van mkb tot grootzakelijk: steeds meer organisaties profiteren van robotisering. Wil jij dit ook? En heb je een robotiseringsvraag? Stel ‘m aan expert Remo Antonis. Deze keer het antwoord op de vraag: “Welk proces is voor financiële instellingen en accountantskantoren geschikt om te robotiseren?”
Als financiële instelling of accountant ben je verplicht om nieuwe relaties of klanten te screenen via een ‘customer due diligence’. Dit onderzoek kent veel handelingen, die doorgaans handmatig worden uitgevoerd. Het gaat dan bijvoorbeeld om gegevens opzoeken in openbare bronnen, zoals Google of de data van het BKR. Al die data moet worden verzameld en opgeslagen. Arbeidsintensief én tijdrovend.
Research? Dát doet de robot!
Het kan een stuk efficiënter! Dit proces is namelijk bij uitstek geschikt om door een softwarerobot uit te laten uitvoeren. Deze zogenoemde ‘know your customer’-robot (KYC) kan menselijk gedrag kopiëren. Je vertelt de robot stap voor stap welke handelingen hij moet uitvoeren en hij gaat automatisch voor je aan het werk. Handig in deze situatie: de robot wijkt nooit van de acties af die jij hem opdraagt. De foutkans wordt hierdoor tot een minimum beperkt.
Data doorzoeken, verzamelen en opslaan
Wat de robot dan allemaal kan? Nou, heel veel. Je kan hem opdragen Google te doorzoeken, bedrijfsinformatie te verzamelen, social media door te struinen en openbare bronnen te raadplegen, zoals registers van het BKR, de KvK of het Kadaster. Eigenlijk kan de robot alle bronnen doorzoeken, zolang deze openbaar zijn én je hem precies uit kan leggen wat hij moet doen.
Heeft de robot de informatie eenmaal gevonden? Dan kan hij de data ook overzichtelijk voor je op een rij zetten en opslaan in een database of Document Management Systeem.
Supersnel resultaat
Het grote voordeel? De robot doet de customer due diligence in een fractie van de tijd dan wanneer wij mensen ermee aan de slag gaan. En terwijl de robot het onderzoek uitvoert, houden de menselijke collega’s tijd over voor meer specialistisch (en uitdagender) werk, zoals de gevonden informatie daadwerkelijk interpreteren en in context plaatsen.