Robotisering bij de Rabobank
Robotisering bij de Rabobank
Van HR Services tot verzekeringen en hypotheken. Als financieel dienstverlener telt Rabobank tal van businessunits met elk heel eigen bedrijfsprocessen. En je staat er wellicht niet elke dag bij stil, maar zodra er een mail of aanvraag binnenkomt, gaat er vaak een heel team voor je aan de slag. Bijvoorbeeld om een financieringsaanvraag te verwerken. Of om een adviesgesprek voor een verzekering voor te bereiden. Robotisering biedt uitkomst.
De administratieve taken die bij zulke processen horen, kunnen namelijk behoorlijk wat tijd in beslag nemen. Vaak gaat het om repeterende handelingen, die door medewerkers worden uitgevoerd. Zulke handmatige acties kunnen vaak vrij eenvoudig overgenomen worden door ‘softwarerobots’. Zo bespaar je kostbare tijd én houden medewerkers meer ruimte over voor kerntaken. Een ‘softwarescript’ (de robot) voert dan de taken van de medewerker (gedeeltelijk) uit.
Robotics Centre of Excellence
Daarom richtte Rabobank het ‘Robotics Centre of Excellence’ op. Een inhouse kweekvijver van slimme robotiseringsoplossingen, waar ik als Account Manager Business Solutions sinds één jaar bij betrokken ben. Steven van Uffelen, Lead Product Owner Process Automation bij Rabobank, vertelt: “Het Centre of Excellence is verspreid over verschillende Rabobank-vestigingen. Hier werken robotica-experts dagelijks aan procesoptimalisatie. Dat zijn bijvoorbeeld onze eigen Robotic Engineers die de softwarerobots bouwen, maar ook enkele externe professionals, zoals de Robotic Process Automation Consultants van andere organisaties.”
Waardevolle robotiseringskansen
De businessunits van Rabobank spotten zelf de robotiseringskansen, die zij vervolgens voorleggen aan het Robotics Centre of Excellence. Steven: “Van daaruit onderzoeken we: wat gaat het ons opleveren als we robotisering toepassen en wat is er dan allemaal voor nodig? Is een proces echt kansrijk, dan gaan we aan de slag.”
Verzekerings-adviesgesprekken voorbereiden
Een voorbeeld van een proces dat Rabobank robotiseerde, is de voorbereiding van verzekerings-adviesgesprekken met bedrijven. Kwam er voorheen een aanvraag binnen voor een verzekering? Dan zocht een medewerker binnendienst handmatig allerlei gegevens op vanuit verschillende databases, zoals KvK-gegevens, personalia en andere bedrijfsinformatie.
35 minuten per aanvraag besparen
Die voorbereiding kostte de medewerker zo’n 41 minuten per verzekeringsaanvraag. Om dit efficiënter te laten verlopen, werd er gezocht naar een oplossing met robotisering. Met succes. Er werd een oplossing ontwikkeld die de benodigde gegevens via geavanceerde software automatisch bijeenzoekt. De robot scant en haalt de gegevens razendsnel uit verschillende databases. Deze zet hij vervolgens klaar in een map voor de medewerker. In slechts 6 minuten is alle informatie gevonden. Een besparing van 35 minuten per adviesgesprek.
Minder foutkans, meer werkplezier
Inmiddels zijn er zo’n 50 softwarerobots voor Rabobank aan de slag. Hierbij snijdt het mes aan twee kanten. Terwijl de Rabobank kostbare tijd bespaart en ook de foutkans reduceert, houden medewerkers tijd over voor andere belangrijke zaken. Steven licht toe: “Het zijn namelijk vooral de repeterende (en minder uitdagende) taken die de robots overnemen. Zo houden onze medewerkers dus meer ruimte over om zich te richten op dat wat er echt toe doet, zoals klantcontact.”
Volop kansen met RPA
Vaak nog wordt robotisering gezien als een bedreiging. Dat is jammer, want je ziet: het kan organisaties zoveel bieden. Zo is de toepassing van robotisering bij Rabobank een mooi voorbeeld van hoe deze nieuwe technologie mensen binnen organisaties helpt om zich te richten op taken waar zij écht toegevoegde waarde bieden. Als je het mij vraagt is robotics dus geen bedreiging, maar juist een kans om het werk aantrekkelijker en uitdagender te maken!
Meer artikelen lezen over RPA en softwarerobots en hoe je efficiëntere kunt werken? Lees dan ook het volgende artikel.