Hoe profiteren retailers van robotisering?
Hoe profiteren retailers van robotisering?
Van mkb tot grootzakelijk: steeds meer organisaties profiteren van robotisering. Wil jij dit ook? En heb je een robotiseringsvraag? Stel ‘m aan expert Remo. Deze keer het antwoord op de vraag: “Hoe kunnen retailers profiteren van robotisering?”
Als winkelier of (online) retailer wil je waarschijnlijk anticiperen op de prijzen van jouw concurrenten. Wellicht doe je zelf wel eens een prijsvergelijking via internet. Voordeel: je weet exact welke prijzen concurrenten bieden voor hetzelfde artikel en je kan hier jouw prijs op aanpassen. Nadeel: met zo’n handmatig prijsvergelijking ben je al snel uren, zo niet dagen zoet. Kostbare tijd!
Softwarerobot configureren
Je kunt zo’n prijsvergelijking ook laten doen door een softwarerobot. Hoe dat werkt? De robot voert alle handelingen uit zoals jij die zelf als mens ook zou uitvoeren. Jij vertelt hem namelijk precies welke stappen hij moet uitvoeren. Leg hem uit welke websites hij moet bezoeken, van welke producten hij de prijzen moet ‘bekijken’ en waar hij de gevonden data uiteindelijk moet opslaan. Zo configureer je de softwarerobot.
’s Nachts aan de slag
De robot voert dit vervolgens automatisch voor je uit. Dat doet hij supersnel. Afhankelijk van de omvang van het onderzoek kan de robot al met een paar minuten klaar zijn. Extra handig: laat hem de prijsvergelijking ’s nachts uitvoeren. Zodat je jouw prijzen de volgende ochtend kunt aanpassen.
Bestelproces doorlopen
Wil je nog een stapje verder? Dan kun je de robot zelfs het complete bestelproces laten doorlopen (tot aan daadwerkelijk kopen). Blijkt tijdens dat proces dat het bewuste product niet op voorraad is bij je concurrent? Dan kun je hier natuurlijk ook slim op inspelen.
Stel je vraag
Heb jij ook een robotiseringsvraag? Stel hem per e-mail aan Remo. En wie weet zie jij het antwoord binnenkort terug in deze rubriek.