Serious gaming en sociale media in het onderwijs
Serious gaming en sociale media in het onderwijs
Kinderen beschikken op steeds jongere leeftijd over een smartphone en YouTube wordt voor hen langzamerhand de belangrijkste bron van informatie. Moet je als docent het gebruik van telefoons en video in de lesomgeving aan banden leggen of kinderen en jongeren juist stimuleren om deze hulpmiddelen in te zetten?
Smartphone in de klas
Fontys Hogeschool verbiedt het mobieltje niet, maar zet het in voor klassikaal stemmen op prikkelende stellingen en het aanbieden van educatieve content via apps. Ook leuk: via streaming videocolleges volgen van hoogleraren uit de hele wereld. Een makkelijke manier om MIT-kennis naar Nederland te halen.
Mix & match lesmateriaal
Docenten stellen relatief eenvoudig eigen lesmateriaal samen dankzij websites als WikiwijsLeermiddelenplein.nl en Schoolbordportaal.nl. Ze selecteren het onderwerp, kiezen de methode en voegen indien gewenst zelfgemaakte content toe. Daarna kunnen ze het de leerlingen aanbieden via een interactief bord.
Game on!
Met games leren kinderen terwijl ze plezier hebben en wie begrijpt dat beter dan Donald Duck? DuckWise (Vrolijk Wijzer Worden!) is een educatief label voor games en websites. Deze trainen 21ste eeuwse vaardigheden (ook wel bekend als ’21 Century Skills’). Zoals (Duck)Typen en lezen in Nederlands en Engels. Met de DuckQuiz ontwikkelen kinderen algemene kennis over de wereld.
Donald Duck helpt kinderen leren typen en lezen
Sociale media
QR-codes ontwerpen, een goed doel adopteren, een virtueel reisbureau runnen. Deze en andere acties met social media zijn te vinden in het boek ‘Sociale media op de basisschool’. Het geeft docenten stappenplannen en inspirerende voorbeelden. Te koop op papier, gratis te downloaden op MijnKindOnline.nl.
Flipping the classroom
Letterlijk de ‘omgedraaide klas’. Kinderen maken hun huiswerk in de klas. De leerstof die ze normaal in de klas behandelen, nemen ze thuis door, onder online begeleiding van hun leerkracht. Dat is flipping the classroom. Zo blijft er tijd over in de klas om andere (sociale) vaardigheden te leren en interactie en samenwerking te stimuleren. YouTube heeft tientallen leerzame kanalen, zoals CE VMBO Geschiedenis (met HistoClips); de WiskundeAcademie en National Geographic Channel Benelux om de instructie op afstand aan te vullen.
Onderwijsinnovatie
“De mogelijkheden die technologie biedt om onderwijs meer op maat vorm te geven en interactie met studenten te vergroten, groeien snel,” vindt ook de voorzitter van het College van Bestuur, Marjan Oudeman van Universiteit Utrecht. “Online en blended learning vragen om een goede digitale leeromgeving. In het Utrechtse Teaching and Learning Lab kunnen docenten nieuwe voorzieningen in de praktijk uitproberen. Door samen te werken met ontwikkelaars en producenten van nieuwe producten kunnen in een vroeg stadium van prototyping de effecten van technologie worden getest en producten aangepast en verbeterd.” In het Utrechtse onderwijslab worden verschillende type meubels getest, maar bijvoorbeeld ook geavanceerde 3D-printers, smartborden, tablet tafels, en lightboards. Voor registratie van onderzoek naar ruimte-gebruik worden speciale 360-graden camera’s ingezet. De universiteit draagt ook bij aan de ontwikkeling van verschillende soorten productsoftware, bijvoorbeeld voor digitale toetsafname en serious games.
Deze bijdrage is gebaseerd op het artikel Check check…hightech! dat tot stand is gekomen in samenwerking met NRC Media.