Smart building technologie maakt het kantoor human centered

  • 816
  •  0
  • 2 min
  • 17 mrt 2016
Smart building technologie maakt het kantoor human centered 1

Smart building technologie maakt het kantoor human centered

  • 816
  •  0
  • 2 min
  • 17 mrt 2016

‘Van 9 tot 5 op kantoor’ heeft plaatsgemaakt voor flexibel werken. Toch is er nog veel te winnen als het gaat om gebruiksvriendelijkheid en efficiency. Een smart building tilt werken nieuwe stijl naar een nóg hoger plan.

Het kantoor is een ontmoetingsplaats geworden waar samenwerken centraal staat. Collega’s kunnen werken waar en wanneer ze maar willen. Toch valt er nog best veel aan te verbeteren, vooral aan de manier waarop gebruik wordt gemaakt van het gebouw. In een smart building zorgt innovatieve technologie ervoor dat het gebouw optimaal kan inspelen op de wensen van de gebruiker. Kortom: smart building technologie maakt het gebouw human centered.

Snel een geschikte ruimte vinden
Zo is het in een smart building mogelijk om snel een ruimte te boeken met gewenste faciliteiten, zoals een interactief whiteboard. Waar je in een traditioneel reserveringssysteem vaak tal van velden moet invullen, gaat dit een smart building direct via één gebruiksvriendelijke app.

Gebruik maken van de ruimte
Na snel de geschikte ruimte gevonden te hebben, kun je in een smart building met dezelfde app óók de faciliteiten van de ruimte gebruiken. Of je nu de gordijnen dicht wilt doen, het interactief whiteboard wilt bedienen of de temperatuur aan wilt passen. Alle faciliteiten zijn door innovatieve technologie met elkaar geïntegreerd.

Waar is een vrije werkplek?
Op maandagochtend de ene na de andere verdieping aflopen om een vrije werkplek te vinden? Dat is in een smart building verleden tijd. Of het nu weer in dezelfde app is of via digital signage, in een smart building kun je eenvoudig zien welke dichtstbijzijnde werkplek vrij is en hoe je daar kunt komen.

Meer inzicht
Een smart building genereert veel data en slaat deze ook op. Deze data geeft nieuwe inzichten en levert waardevolle managementinformatie. Dit biedt kansen voor optimalisatie van vastgoedplanning en gebouwbeheer. Denk aan het zo optimaal mogelijk inrichten en verduurzamen van de huidige of een nieuwe locatie.

Kosten besparen
Kortom: bij een smart building snijdt het mes aan twee kanten. Enerzijds is het gebruiksvriendelijker en zorgt het voor meer efficiency, anderzijds kunnen kosten bespaard worden door inzicht in het gebruik van het gebouw. Tegelijk zijn er punten om over na te denken, zoals gedragsverandering en privacy. In mijn volgende blogposts ga ik dieper hier dieper op in.


Erica van den Biggelaar 1

Erica van den Biggelaar (auteur) Niets is zo blijvend als verandering. Maar ondanks dat worden bij veel organisaties “repeterende” bedrijfsprocessen dagelijks (handmatig) nog steeds op dezelfde manier uitgevoerd. Ik daag mensen, organisaties en mezelf graag uit om samen te kijken...

Kennisbank