Vergroot het werkgeluk van je medewerkers door automatisering
Vergroot het werkgeluk van je medewerkers door automatisering
Wanneer we het hebben over automatisering, robotisering en digitalisering roept dat al snel meningen op, zowel positief als negatief. We hebben het al snel over robots die ons werk gaan overnemen. Door automatisering komen namelijk aan steeds meer taken geen mensen meer te pas. Denk aan zelfrijdende auto’s, drones die pakketjes afleveren en chatbots die onze klachten afhandelen. Echter maakt automatisering het werk leuker, uitdagender en zorgt het voor meer werkgeluk.
Uit een recent onderzoek blijkt dat steeds meer mensen van hun werkgever verwachten dat ze een positieve bijdrage aan maatschappelijke problemen levert. In het door Arup opgestelde Future of Work-rapport wordt onderzocht hoe technologie, samenwerking en duurzaamheid bepalend zullen zijn voor onze banen. Werknemers vinden het belangrijk dat hun baas de mogelijkheden van technologie benut en omzet in positieve verandering op het werk en daarbuiten. Veel werknemers staan echter sceptisch tegenover de intenties van hun werkgever. Iets minder dan de helft (47%) denkt dat hun werkgever automatiseringstechnologie zal gebruiken om de winst te vergroten en het aantal banen te verminderen. Maar wil automatisering zeggen dat het aantal mensen op de werkvloer zullen verdwijnen? Integendeel. Door automatisering creëer je juist nieuwe banen die bijdragen aan het werkgeluk van je personeel.
Wie gelukkig aan het werk is presteert beter, heeft minder last van stress en raakt niet in een burn-out. Voor een bedrijf zijn gelukkige werknemers essentieel: je krijgt meer goede ideeën terug, je klanten worden beter geholpen en gelukkige medewerkers zijn een enthousiaste ambassadeur van je bedrijf. Een echte win-win dus. Er zijn meerdere manieren waarop automatisering bijdraagt aan het werkgeluk van je personeel.
1. Meer tijd voor zinvol werk
Door automatisering worden menselijke handelingen vervangen door machines en computersystemen. Automatisering zorgt ervoor dat mensen bepaalde werkzaamheden niet meer hoeven te verrichten. Medewerkers geven vaak aan dat ze aan bepaalde werkzaamheden niet toekomen omdat ze veel tijd kwijt zijn aan routinematige werkzaamheden. Automatisering zorgt ervoor dat medewerkers tijd en ruimte overhouden om zich op andere taken te richten. Hierdoor kunnen medewerkers zich tegelijkertijd meer ontwikkelen op andere gebieden zoals creativiteit en ondernemerschap. Dat maakt hun werk ook diverser wat bijdraagt aan het werkgeluk.
2. Onderdeel van het team
Vaak vragen mensen zich af of robots ook geschikt zijn binnen beroepen waarin het menselijke aspect juist centraal staat, zoals contact met klanten? Het antwoord is ja. Een tevreden klant valt of staat met de manier waarop je begroet en geholpen wordt. Maar dat betekent niet dat het innovatie in de weg hoeft te staan. Organisaties worstelen de afgelopen jaren met toenemende volumes op webcare, omdat klanten steeds beter hun weg weten te vinden via social media- en messaging kanalen. Als organisatie wil je snelle service verlenen, maar ook de tijd kunnen nemen voor de klanten. Chatbots zijn hierin de ideale virtuele collega. Hierdoor kunnen werknemers zich richten op de complexe klantvraagstukken terwijl de chatbot de simpelere vragen kan afhandelen.
3. Banen van de toekomst
Een robot is kunstmatige intelligentie in een verpakking en niet alleen met armen en benen. Een robot is er in allerlei gedaantes. Hierbij kun je denken aan 3D-printers, drones en zelfrijdende auto’s, maar ook je smartphone. Robots worden in een rap tempo steeds slimmer. Een enorm aantal banen verdwijnt door robots, maar er komen ook nieuwe beroepen bij, de ‘banen van de toekomst’. Want had je tien jaar geleden wel eens gehoord van functies als data scientist, data analist of customer experience manager? Tegenwoordig staan de vacaturesites er vol mee. Ook gaan er beroepen ontstaan die we nu nog niet kennen, zoals drone verkeersleider, dronepiloot, orgaan ontwerper. En wat dacht je van zorg-op-afstand via Augmented Reality of Virtual Reality?
Waar nieuwe technologie ontstaat, zijn altijd nieuwe vaardigheden nodig. Hierdoor krijgen medewerkers de mogelijkheid om nieuwe kennis op te doen, zich te ontwikkelen in nieuwe vaardigheden en voor een innovatief bedrijf te werken wat zich inzet voor maatschappelijke problemen.
Door automatisering en robotisering verdwijnt veel routinematig werk waardoor er nieuwe banen ontstaan. Een uitgelezen kans voor meer gelukkige werknemers.