Werkplek in beeld: Mise en Place

  • 295
  •  0
  • 2 min
  • 18 sep 2015

Werkplek in beeld: Mise en Place

  • 295
  •  0
  • 2 min
  • 18 sep 2015

De online videoserie BusinessCribs brengt de meest inspirerende, opvallende en vooruitstrevende werkplekken van Nederland in beeld. Dit keer: het internationale hoofdkantoor van horecadienstverlener Mise en Place in Maastricht.

Een bijzondere en karakteristieke plek. Dat is Château Jerusalem. Ooit een vervallen slot, nu het bruisende hoofdkantoor van Mise en Place: het bureau dat gastheerschap levert aan de horeca. Per toeval is CEO Charles van Goch op dit kasteel uitgekomen.

De inrichting van het hoofdkantoor is iets dat direct opvalt. Het kasteel is ingedeeld aan de hand van vier kleuren – blauw, groen, geel en rood-, passend bij de eigenschappen van de verschillende afdelingen. Een voorbeeld: marketeers zijn meestal echte inspiratieven. Zij zitten dan ook in de gele ruimte, die staat voor creativiteit.

Feeling om dienstbaar te zijn
Mise en Place telt op dit moment 50 kantoren verspreid door Europa. Hier werken mensen met uiteenlopende achtergronden en opleidingen. Van Goch: “Wat ze allemaal gemeen hebben: ze hebben de feeling voor gastvrijheid. De feeling om dienstbaar te zijn. Als je dat hebt, word je succesvol in het leven. Daar gaat het toch om?”

De achterkant goed geregeld
Bij goed ondernemerschap in de horeca komt ook techniek om de hoek kijken. Mise en Place is klaar voor de toekomst met digitale technologie. En dat moet ook wel, want op het hoofdkantoor worden ontzettend veel gegevens verzameld. Bovendien groeit het bedrijf hard.

Van Goch: “Uit de praktijk blijkt: een goede gastheer vindt facturen schrijven lastig. Dat geldt ook voor ons. Wij zijn goed in het koppelen van de juiste mensen aan de juiste klus. Willen we ook in de toekomst door blijven groeien, dan moet ook de achterkant goed geregeld zijn. Bij ons was er 10 jaar geleden een vestigingsmanager. Hij was de helft van zijn tijd bezig met de urenregistratie op de computer. Nu nog maar 10 procent. De rest regelt Ricoh.” Zo blijft er genoeg tijd over voor dat waar het echt om draait: goed gastheerschap.

Bekijk hier de volledige aflevering van BusinessCribs:


7 Ditches TV, opgericht door Ronnie Overgoor, is een online videokanaal vol interviews voor ondernemende en geïnteresseerde mensen. BusinessCribs wordt mede mogelijk gemaakt door Ricoh.


Erica van den Biggelaar 1

Erica van den Biggelaar (auteur) Niets is zo blijvend als verandering. Maar ondanks dat worden bij veel organisaties “repeterende” bedrijfsprocessen dagelijks (handmatig) nog steeds op dezelfde manier uitgevoerd. Ik daag mensen, organisaties en mezelf graag uit om samen te kijken...

Kennisbank