Zo win je de strijd tegen losse marketingverzoekjes

  • 1195
  •  6
  • 3 min
  • 24 mrt 2020
Zo win je de strijd tegen losse marketingverzoekjes 1

Zo win je de strijd tegen losse marketingverzoekjes

  • 1195
  •  6
  • 3 min
  • 24 mrt 2020

In de eerste onderwerpregel van je mail staat “Spoedje: advertentie verkleinen”.  Volgende onderwerp: “Verzoek: beursgraphics nodig – Duits”.  Toevallig moeten beide verzoekjes binnen 48 uur retour. Het is dus belangrijk ze zo snel mogelijk bij de ontwerper te krijgen. Tussen al je vergaderingen door moet jij hiermee aan de slag. Die creatieve briefing waar je bedrijf op zit te wachten stel je dus nog maar even uit. Je moet toch eerst even deze losse verzoekjes afhandelen.

Hoe vaak komt dit voor? Aan de lopende band. Uit een onderzoek van Robert Half blijkt dat ruim de helft (52%) van de medewerkers zich dagelijks overvraagd voelt op het werk. Wat je ook doet binnen corporate marketing: ook voor jou als manager, grafisch ontwerper of CMO zou het prettiger werken als je marketingcampagnes minder chaotisch verlopen.

Een doel voor data

Die dringende verzoekjes komen onvermijdelijk binnen. Maar door het verzamelen van de juiste data kun je zichtbaar maken welke marketingmaterialen daadwerkelijk bijdragen aan een positief resultaat. In veel traditionele processen binnen corporate marketing is echter geen plaats voor de moderne analytics die marketeers tegenwoordig tot hun beschikking hebben. Misschien heeft je bedrijf al geïnvesteerd in een aantal nieuwe tools die data verzamelen, maar toch moet het bestaande proces eerst grondig worden herzien. Pas daarna heb je er iets aan bij de ontwikkeling en beoordeling van je marketingactiviteiten. Beslissingen baseren we dan niet langer op ervaringen uit het verleden of de intuïtie van één persoon.

Door een stap in te bouwen voor het beoordelen van data kun je vaststellen hoe effectief je beste (en slechtste) materialen zijn. Vervolgens kun je de minst effectieve materialen bewerken of schrappen, waardoor het ontwikkelingsproces efficiënter loopt. Ook kun je je prioriteiten  aanbrengen op basis van eerdere successen.

Wat moet eerst gebeuren

“In een matrixorganisatie rapporteer je al snel aan een tot zeven personen”, aldus Robert Sutton, Professor of Management Science and Engineering aan Stanford University, in Harvard Business Review.  Met meerdere kapiteins op één schip kan het heel lastig zijn om prioriteiten te stellen, omdat ieder een ander doel voor ogen heeft. En voor je het weet, heeft elk item op je to-dolijst zogenaamd de hoogste prioriteit. Gelukkig kun je aan de hand van data afkomstig van interne activiteiten én klantgerichte data vaststellen welke projecten het beste aansluiten bij je zakelijke doelstellingen. Op basis hiervan kun je prioriteiten stellen.

Wat heeft meer waarde voor je organisatie. De uren die je bezig bent met losse verzoekjes voor het groter maken van banneradvertenties, of de uren die je steekt in een samenwerking voor een slimme e-mailcampagne? Prioriteren is een stuk makkelijker als je weet dat “de klikfrequentie” bij display-advertenties gemiddeld 0,05% is” (bron: SmartInsights) en dat “e-mailcontent en educatieve content de belangrijkste twee manieren zijn voor #B2B-contentmarketeers om ervoor te zorgen dat hun doelgroep aanhaakt” (bron: CMI 2018 B2B Marketing Research). Met data die de zakelijke doelstellingen van je organisatie ondersteunen, kun je tijdens vergaderingen aan je managers op een eenvoudige en doeltreffende manier laten zien welke van de projecten prioriteit hebben.

Hou de boel niet op

Hoewel het belangrijk is om het beoordelingsproces up-to-date te houden en prioriteiten te stellen, houdt dat die losse verzoekjesniet tegen.. Elk verzoek dat je doorzet naar de volgende stap richting afronding kost tijd en geestelijke inspanning. Het gevolg? De projecten stapelen zich op en ineens ben jij degene die de boel ophoudt.

Gelukkig kun je met een combinatie van tools voor projectmanagement en sales enablement voorkomen dat er zoveel projecten op jouw bord belanden. Hiermee krijgen degenen die op jou rekenen  namelijk zelf toegang tot marketingmateriaal dat relevant is voor hun regio. Zie het als een soort zelfbediening. Voor het mkb zijn er veel gratis tools beschikbaar. Grotere organisaties kunnen robuustere oplossingen gebruiken. Al kosten die wel wat. Met hun krachtige functies en integratiemogelijkheden kunnen de meeste platforms helemaal worden afgestemd op wat jouw team nodig heeft.

Heb je vooraf goedgekeurde banneradvertenties of e-mails nodig die op lokaal niveau kunnen worden aangepast? Met software voor digital asset management stel je de materialen 24 uur per dagbeschikbaar aan degenen die ze nodig hebben. Vervolgens kunnen zij die materialen zelf bewerken, zonder dat daarbij de merkconformiteit in gevaar komt.

Wil de baas een rapport zien over de ROI van die e-mailcampagne van vorig kwartaal? Met een goed marketingautomatiseringssysteem kun je rapporten over verschillende periodes genereren, wat inzichtelijk maakt welke inspanningen leiden tot meer omzet.

Een terugkeer naar strategie

Als de mensen die jij met marketingmaterialen ondersteunt zelf bij die materialen kunnen, dan heeft dat twee voordelen. Er belanden minder losse verzoekjes in jouw inbox en deze aanpak werkt een stuk prettiger voor de salesteams. Hou dus op met ‘bestellingen opnemen’. Vanaf nu hoef je niet meer continu je inbox door te spitten. Ook heb je veel meer tijd over om aan je marketingstrategie te werken.


Klantcommunicatie en output management Albert Jan Kruize

Albert Jan Kruize (auteur) Specialist op het gebied van klantcommunicatie en output management. Volg Albert-Jan op LinkedIn. En blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van digitaliseren van klantcommunicatie en professioneel printen.

Kennisbank