Slimme tips om de informatie overload te managen!

Eerst even dit, dan even dat en voor u het weet, is de werkdag voorbij en de takenlijst langer geworden. We worden overspoeld met informatie. Tijd om deze overbelasting te managen!

436
0

Eerst even dit, dan even dat en voor u het weet, is de werkdag voorbij en de takenlijst langer geworden. We worden overspoeld met informatie. Tijd om deze overbelasting te managen! De hoeveelheid data die wij collectief genereren, verdubbelt iedere 18 maanden. Voor iedere e-mail die u vandaag krijgt, ontvangt u er over acht jaar dus 32. En was het alleen maar e-mail. Hoeveel communicatiekanalen gebruikt u – naast bellen – voor werk en privé? Via welke apps hebt u contact met anderen? En welke informatie komt nog op papier binnen?

In de ban van berichten
Al deze data komen tot u via laptop, desktop, tablet en smartphone. Snel reageren is verleidelijk, maar niet het meest effectief. Dat geldt overigens ook voor multitasken. In tegenstelling tot wat u denkt, is uw brein namelijk niet parallel bezig met zestien verschillende zaken, maar schakelt het razendsnel tussen alle taken. Effectief? Nee. Structuur is wat u nodig heeft – structuur en overzicht.

Stel prioriteiten

Werk met een agenda en een takenlijst om overzicht te houden op uw tijdsindeling en uw prioriteiten. Verdwaal niet in talloze ad-hoctaken door dagelijks een shortlist van taken te maken die u beslist wilt afronden. Deze handelt u af tussen uw afspraken in. Nieuwe informatie verwerkt u beter nu u weet wat belangrijk is. Bovendien maakt het afvinken van zo’n takenlijst uw brein rustiger. Maak uw lijst voor de start van de werkdag. Een dagboek app kan helpen om prioriteiten helder te maken. Klussen die langer dan een half uur duren, horen niet op de takenlijst maar in uw agenda: die doet u niet even tussendoor.

Maak uw kantoor mobiel
Werk efficiënter door uw documenten te digitaliseren, bijvoorbeeld met behulp van een scan-app. Het maakt informatie snel doorzoekbaar en opgeslagen in de cloud, is het altijd binnen handbereik. Doe dit met facturen, opdrachtbevestigingen, dossiers, maar ook met bonnetjes, notities en visitekaartjes. Dat scheelt een hoop rommel, ook in uw hoofd. Sla de scans op als PDF, om gemakkelijk aantekeningen te maken in documenten.

Neem weer de controle
Gebruik uw out-of-office-bericht om aan te geven dat u op bepaalde uren onbereikbaar bent. Geef bijvoorbeeld aan dat u voor dringende berichten bereikbaar bent via SMS. Of zet uw smartphone helemaal uit. Het Nieuwe Werken is een prachtig concept, maar het betekent niet dat u tot diep in de nacht uw mail moet beantwoorden. Neem de controle terug over uw tijd. Meer tips om efficiënter te werken? Lees het e-book.

 

Dit bericht is tot stand gekomen in samenwerking met NRC Media.

Downloads bij dit artikel

  • Inspiratieboek Work. Live.Inspiratie

    Download gratis het e-book Work. Live. met heel veel inspiratie om anders te werken en beter te leven.

  • 9 tips voor nog slimmer werken van Gerald EsserseBook

    Alles moet goedkoper, sneller en beter en dan ook nog het liefst gisteren. Iedereen is gewend aan snelle service en korte productie- of doorlooptijden. Dat vraagt wat van ondernemers. Ook het vinden van de juiste balans tussen werk en privé wordt steeds lastiger. In dit gratis e-book deelt expert Gerald Essers zijn tips.

  • Slimmer, sterker en sneller werkenInfographic

    De drie belangrijkste voordelen van het digitaliseren van informatie volgens Europese leidinggevenden vindt u in deze infographic.

Karina Meerman The missing link between tech & text

"Uitstellen kan altijd nog."

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook