Printing On Demand Ricoh

Sneller boeken leveren in kleinere oplages

De Nederlandse boekenmarkt groeit weer. Maar hoe kan de moderne grafimedia-ondernemer snel in spelen op de veranderende wensen van het publiek?

468
0

Uitgeverijen van kranten, tijdschriften en boeken zien zich geconfronteerd met snel veranderende markten. Lezerspatronen fluctueren, consumenten stellen andere eisen en nieuwe technologie dient zich in hoog tempo aan. Toch bieden deze ontwikkelingen ook juist kansen: door anders, beter en sneller op de vraag in te spelen, ontstaan nieuwe verdienmodellen.

Nieuw hoofdstuk voor uitgevers
De Zweedse start-up Meganews ontwikkelde bijvoorbeeld een print-on-demand-kiosk voor openbare voorzieningen zoals winkelcentra, hotels en vliegvelden. De kiosk is online verbonden met een server waar uitgeverijen hun collectie tijdschriften in pdf-formaat beschikbaar stellen. Via een touchscreen kunnen klanten het volledige aanbod doorzoeken van magazines van over de hele wereld in verschillende talen. De kiosk produceert ter plekke, binnen twee minuten, het door de klant gekozen tijdschrift. De voordelen zijn evident: de klant wordt een ruim assortiment geboden, terwijl de uitgever bespaart op kosten voor productie en distributie en toch nooit ‘nee’ hoeft te verkopen.

Dit model biedt ook mogelijkheden voor boekenuitgevers. De Nederlandse boekenmarkt vertoonde het afgelopen jaar voor het eerst sinds 2008 weer groei. Bij deze positieve trend blijven boekenuitgevers voortdurend op zoek naar mogelijkheden om sneller in te spelen op de wens van het publiek, in een markt die zich echter moeilijk laat voorspellen als het gaat om het succes van boektitels.

ebook printTegelijkertijd proberen ze hun risico’s daarbij zo veel mogelijk te beperken, bijvoorbeeld door minder voorraad aan te leggen. Daarmee mag de beschikbaarheid van een boektitel overigens niet in gevaar komen: als consumenten besluiten dat ze een boek willen hebben, dan willen ze het ook onmiddellijk kunnen aanschaffen – in een boekhandel of een webwinkel. Voor een deel zouden elektronische boekuitgaven hier uitkomst kunnen bieden, maar uit het marktaandeel van e-books van 5,7% blijkt dat het papieren boek nog altijd favoriet is bij het publiek.

De opkomst van e-commerce als verkoopkanaal voor boeken heeft ook tot gevolg dat de consument in de digitale etalage vrijwel elke titel kan vinden en aanschaffen. Dat maakt het mogelijk dat de vraag naar eerder verschenen titels langer aanhoudt (het zogenaamde long-taileffect). Mensen zijn niet bereid om lang te wachten en dus moet de keten op snelle levering zijn inge­richt, zelfs als het bestelde boek niet meer op voorraad ligt.

Snelle levering van kleine oplages
De conventionele offsetpersen van traditionele boekenproducenten zijn ingericht op de efficiënte productie van grote oplages, maar kunnen niet voldoen aan de vraag naar snelle levering van kleine oplages tegen aanvaardbare kosten. Met digitale productiesystemen kan dat probleem worden ondervangen, omdat daarmee op elk gewenst moment – on demand – exact het benodigde aantal exemplaren van een boektitel kan worden geproduceerd.

Volgens research van begin 2016 door Interquest bedraagt de gemiddelde oplage van een nieuw boek in Nederland zo’n 1.600 exemplaren; bij een herdruk gaat het meestal om ruim 500 exemplaren. Nederlandse boekenuitgevers noemen kostenbeheersing als hun grootste uitdaging en zien printing-on-demand als belangrijke trend. Als gevolg daarvan wordt al bijna 20% van het gedrukte boekvolume in Nederland digitaal geproduceerd, terwijl dat wereldwijd gemiddeld zo’n 6% is.

ricoh pro vc60000De technologie die printing-on-demand mogelijk maakt, ontwikkelt zich nog altijd snel. Hoogwaardige tonergebaseerde printtechniek, bij uitstek geschikt voor (zeer) kleine oplages, krijgt gezelschap van inkjettechnologie. Met inkjet kunnen sneller grotere volumes worden geproduceerd tegen lagere kosten dan met zowel tonersystemen als offsetpersen. Daarmee verschuift het omslagpunt waarbij een boek uit kostenoverwegingen conventioneel gedrukt moet worden naar boven. Inkjet zorgt er dus voor dat het investeringsrisico voor de uitgever verder daalt. Op die manier kunnen er meer nieuwe titels worden uitgebracht – ook als het verkoopsucces ervan misschien onzeker is. Tegelijkertijd blijven titels die niet meer fysiek voorradig zijn, gewoon leverbaar.

Digitale druktechnologie
De beste reactie van een grafimediaondernemer op de veranderingen in de uitgeverijsector is de implementatie van digitale druktechnologie. Om die technologie vervolgens maximaal te benutten, moet ook de complete workflow optimaal worden ingericht op de on-demandproductie van een groot aantal opdrachten, die onderling sterk kunnen variëren in oplage, volume en uitvoering.

Dat vereist integratie van software en machines, in zowel de productie als de nabewerking. Maar ook het automatisch controleren, plannen en verwerken van de orderstroom, en de terugkoppeling van statusinformatie vanuit de productie-omgeving naar het management informatie systeem. Zonder complete workflowoplossing is het onmogelijk om het overzicht te bewaren en de productiecapaciteit optimaal te benutten. Bovendien kan er veel tijd en materiaalverbruik worden bespaard, door volautomatisch onderling vergelijkbare opdrachten te groeperen (orderbatching) en deze in de efficiëntste volgorde te produceren. Op die manier profiteren de consument en de uitgever, maar ook de grafimediamarkt van de kansen die printing-on-demand biedt.

Credit foto’s: Pexels en Pixabay

Huib Kolen Grafimedia, Precision Marketing en Enterprise Output Management

"Meer dan het verleden interesseert mij de toekomst, want daarin ben ik van plan te leven." ~ Albert Einstein

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook