Universiteit Utrecht Geneeskunde

Universiteit Utrecht zet in op distance learning

Internationalisering: steeds meer universiteiten hebben ermee te maken. Hoe waarborg je de kwaliteit van onderwijs én zorg je voor perfecte communicatie, ook óver de landsgrenzen heen? Universiteit Utrecht zet in op ‘Distance learning’.

191
0

Veel universiteiten hebben in toenemende mate te maken met internationalisering. Studenten studeren steeds vaker (een deel van het jaar) over de grens. Of de universiteit krijgt zelf buitenlandse studenten op bezoek. Ook spelen (internationale) samenwerkingen een belangrijke rol. Om de communicatie ook over de landsgrenzen heen in goede banen te leiden, zet de faculteit Geneeskunde in op flexibele ‘distance learning’.

De faculteit Geneeskunde van Universiteit Utrecht is nauw verbonden met het Universitair Medisch Centrum Utrecht (UMC Utrecht). Samen zetten de universiteit en het ziekenhuis zich dagelijks in voor baanbrekend onderzoek, met als doel om de kwaliteit van zorg voor patiënten nog verder te verbeteren.

Internationaal samenwerken

Harold van Rijen

Harold van Rijen, opleidingsdirecteur Biomedical Sciences

Harold van Rijen is opleidingsdirecteur van de master Biomedical Sciences en tevens verbonden aan het UMC Utrecht. Hij vertelt: “Voor zowel onderzoek als onderwijs hebben we te maken met veel (internationale) samenwerkingen. Zo hebben we verschillende strategische partnerships met universiteiten in het buitenland. ‘Even’ een fysiek overleg organiseren is er dan niet bij, zonder veel tijd kwijt te zijn aan reizen. Dat geldt ook voor samenwerkingen met universiteiten in Nederland natuurlijk. Daarnaast zit het hele jaar door zeker een helft van onze leerlingen in het buitenland. Dan is het prettig als zij bepaalde lessen die we hier in Nederland geven, ook kunnen volgen. En dat we eenvoudig belangrijke lesstof of documenten met hen kunnen delen. Daarom zochten we naar een oplossing om een ‘virtual classroom’ in te richten, waarmee wij ons onderwijs ook kunnen aanbieden buiten de muren van de universiteit én ook over de landsgrenzen heen eenvoudig en snel kunnen overleggen met partners.”

Flexibele communicatieoplossing

De keuze viel op een Interactive Whiteboard inclusief videoconference-oplossing. Harold: “We hebben de videovergadercamera gekoppeld aan het Interactive Whiteboard. Hierdoor is het mogelijk om direct een online meeting te starten, vanaf elk device. Tijdens de online meeting kan de persoon die vanaf het whiteboard inbelt, aantekeningen maken of een presentatie tonen terwijl de andere deelnemers live meekijken. De notulen kunnen na de meeting rechtstreeks worden gedeeld.”

Hoge beeld- en geluidskwaliteit

Een groot voordeel van deze communicatieoplossing is de goede beeld- en geluidskwaliteit. Harold: “Het beeld is haarscherp en je hoort elkaar gewoon echt heel goed. Zelfs als je duizenden kilometers van elkaar verwijderd bent. Dat is een groot voordeel ten opzichte van veel andere oplossingen, waarbij de kwaliteit vaak helaas te wensen overlaat.”

Virtual classroom

Het whiteboard in combinatie met de conferenceoplossing kan worden ingezet als een ware virtual classroom, vertelt Harold. “De camera beschikt over een speciale groothoeklens. Hierdoor zijn we in staat om een volledig gevulde collegezaal in één keer in beeld te brengen. Dat is geweldig als een student – al dan niet in het buitenland – het college op afstand wilt volgen. Of als we een combi-college organiseren met een partneruniversiteit in het buitenland.”

Eenvoudig verplaatsbaarDistance learning UU

Harold: “We hebben het Interactive Whiteboard bewust in een openbare studieruimte geplaatst, zodat iedereen hem kan pakken en gebruiken. Het Interactive Whiteboard is enorm flexibel. Je kunt de apparatuur naar behoefte eenvoudig verplaatsen naar een collegezaal of rustige (vergader)ruimte.”

Uitdagingen tackelen

Dankzij deze oplossing heeft de faculteit Geneeskunde een aantal belangrijke uitdagingen die internationalisering met zich meebrengt getackeld. Harold besluit: “Een spoedoverleg met collega’s of partners in het buitenland? Met één tik op het whiteboard bellen we in. Dat scheelt enorm veel (reis)tijd. En onze studenten in het buitenland? Die volgen de les gewoon via onze ‘virtual classroom’. Zo tillen we ons onderwijs en onderzoek echt naar een hoger niveau.”

Downloads bij dit artikel

Jeroen Spierings Innovatie, verandering, onderwijs, technologie, marketing, social business

"When you talk, you are are only repeating what you already know. But if you listen , you may learn something new" - Dalai Lama

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook