Kleurenwaaier

Wanneer inkjet gaat doorbreken? Nu!

Digitaal printen geldt al lange tijd als een grote belofte voor de grafimedia industrie. Met name de snelle ontwikkeling van de inkjettechnologie schept hoge verwachtingen. Het wachten is nog op de definitieve doorbraak – of heeft die misschien al plaatsgevonden?

742
0

Eind februari vond in het Zwitserse Luzern het Hunkeler Innovationsdays-evenement plaats. Elke twee jaar komt daar de hoogvolume printwereld bijeen om de laatste stand van de technologie te tonen.

De afgelopen afleveringen was er al een duidelijke trend zichtbaar van tonergebaseerde technologie richting inkjet. Ook de gedemonstreerde praktijktoepassingen veranderden van vooral transactionele documenten, richting steeds meer grafische producten, zoals boeken en tijdschriften.En tijdens deze dertiende editie kon eigenlijk niemand er meer omheen: inkjet is klaar voor de toekomst. Maar op de vraag wanneer het dan echt zover is, worden verschillende antwoorden gegeven.

Steeds meer mogelijkheden

Vraag het de marktonderzoekers van Infotrends en ze vertellen je dat digitale printtechnologie een belangrijke groeimotor is voor elk segment in de markt van production printing. Vooral inkjet wint vrijwel overal terrein op conventionele druktechnieken, maar ook op de tonergebaseerde alternatieven. Dat is te danken aan de veranderende markt, waar een groter aantal opdrachten met kleinere oplages in steeds kortere tijd geproduceerd moeten worden. Digitaal printen

Bovendien is er steeds meer mogelijk met inkjet. Het biedt een steeds hogere kwaliteit, en nieuwe inkten zorgen ervoor dat op een breder palet aan substraten kan worden geprint. In haar pas gepubliceerde ‘Print Trends Outlook 2019’ stelt Infotrends dan ook vast dat ‘digitaal printen’ bovenaan het lijstje staat van technieken waar grafische dienstverleners de hoogste verwachtingen van hebben. Het wordt op afstand gevolgd door grootformaat printen en marketingservices. Aan een echte cijfermatige toekomstvoorspelling waagt Infotrends zich in dit rapport niet, maar: “De toepassing van inkjet is de afgelopen jaren toegenomen en zowel de printvolumes als het aantal installaties groeit elke maand.”

Wanneer gaat het gebeuren?

Stel de vraag in Luzern aan gastheer Hunkeler, de Zwitserse specialist in randapparatuur rondom hoogvolume printers. De CEO, Michel Hunkeler, houdt het er op dat de groei van inkjet toch wat tegenvalt bij de verwachtingen die het bedrijf ervan had. Hij tekent daar overigens direct bij aan dat hij onverminderd hoopvol blijft voor de nabije toekomst.

De antwoorden van de printerleveranciers lopen ter plekke nogal uiteen: de een spreekt van een inderdaad wat vlakke markt, terwijl anderen het aantal installaties de prognoses van twee jaar geleden juist zien overstijgen.

En op de gelijktijdige DoxNet-conferentie voor print-specialisten rekent Erwin Busselot, Business Innovations & Solutions Director bij Ricoh Europe, het publiek zelfs voor dat inkjet de hype-fase allang voorbij is. Er wordt vaak gesteld dat digitaal printen nog maar zo’n 3 procent van al het drukwerk beslaat, maar als je kijkt naar de werkelijk relevante marktsegmenten dan is dat volgens Busselot al meer dan 20 procent. De vraag wanneer ‘inkjet’ gaat gebeuren, beantwoordt hij dan ook met: ‘Nu!’

‘Dit is de doorbraak’

Maar misschien kun je de vraag het beste stellen aan iemand die het uit eigen ervaring kan weten. Herman Verlind, mede-eigenaar en directeur van de Zalsman Groep, investeerde eind vorig jaar immers al in een tweede inkjetpers.

Vier jaar geleden waagde het bedrijf, overtuigd door ‘inkjet in offsetkwaliteit’, de sprong in het diepe met de plaatsing van een eerste hoogvolume rotatieve inkjetprinter. “We hadden eigenlijk geen idee waar we instapten”, kijkt Herman Verlind nu terug op die beslissing. De pionierservaring met inkjet vormde een stevige leerschool, die vooral ook groei, kansen en innovatie bracht. Na een aanvankelijke ‘development periode’ van uiteindelijk bijna een jaar, nam de inkjet-productie gestaag toe: “Momenteel wordt er in 2 ploegen gedraaid. In piekperiodes zelfs in 3 ploegen.” Hunkeler Innovation Days

De afgelopen jaren zag Verlind dat rotatief inkjet zeer interessant is in de short run producties van met name garenloos producties, geniete producties en plano producten: “Los van het printen zit de grote winst in de finishing, die inline of nearline plaatsvindt.” Inmiddels komt nog 65 procent van de totale omzet uit offset, 30 procent uit digitaal printen en 5 procent uit logistieke dienstverlening.

Na de aankondiging, vorig jaar, van een nieuwe en verder verbeterde versie van de eerste machine, besluit Zalsman dat het tijd is voor de volgende grote stap: ze upgraden niet alleen de bestaande inkjetprinter, maar installeren ook een tweede nieuw exemplaar. Herman Verlind weet het zeker: “Dit wordt de doorbraak van highspeed inkjet in commercial print – zonder concessies in kwaliteit of productiviteit.”

Klaar voor de toekomst

Inkjet is klaar voor de toekomst, zoveel is duidelijk. De vraag voor grafimedia ondernemers is volgens mij niet zozeer meer ‘wanneer’ het zover is, maar eerder ‘wie’ er al zover is.

Ed Boogaard Grafimedia vakspecialist

"Nieuwsgierig naar achtergronden, benieuwd naar betekenis en altijd op zoek naar een ander perspectief."

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook