Werkplek in beeld: AkzoNobel

  • 411
  •  0
  • 2 min
  • 12 mei 2016
Werkplek in beeld: AkzoNobel 1

Werkplek in beeld: AkzoNobel

  • 411
  •  0
  • 2 min
  • 12 mei 2016

AkzoNobel is wereldwijd de grootste verfleverancier en een belangrijk producent van specialistische chemicaliën. Met het ‘AkzoNobel Center’, zoals het hoofdkantoor ook wel genoemd wordt, wil de organisatie de footprint van kantoren in Nederland verkleinen. De kantoren in Amersfoort, Hoofddorp en Sassenheim zijn hiervoor (deels) gesloten. Een nieuw pand aan de Amsterdamse Zuidas is sinds begin 2016 het nieuwe hoofdkantoor van AkzoNobel.

Het kantoor is gebaseerd op vier thema’s. Twee daarvan zijn samenwerking en transparantie. Peter de Haan, locatiedirecteur, licht toe: “Het AkzoNobel Center heeft twee atria. Door die atria en de open inrichting zie je collega’s ook op andere verdiepingen lopen. Dan kan het goed zijn dat je denkt: hè, die collega heb ik al een tijdje niet gezien. Dan neem je de trap naar de andere verdieping en voor je het weet komt er een nieuwe samenwerking tot stand.”

AkzoNobel wil ook transparant zijn naar de omgeving. Roland Huitink, directeur Real Estate, legt uit: “Vaak worden grote bedrijven gezien als kille instanties met een dichte deur. Wij hebben dat geprobeerd te overbruggen met onze art foundation en de coffee corner. Door dit open te stellen, blijven we communiceren met de omgeving. Buurtbewoners komen vaak tussen de middag even naar onze kunst in het Art Centre kijken en een kop koffie drinken in onze coffeebar.”

Zichtbare én onzichtbare innovatie
Het derde thema is innovatie. De Haan vertelt: “Bij ons zijn innovatieve elementen zichtbaar én onzichtbaar. Zo zijn de licht-  en thermostaatknoppen onzichtbaar. Die zijn er ook écht niet, omdat we dat allemaal met onze smartphone of laptop bedienen.”

Slimmer werken
Innovatie bij AkzoNobel betekent ook: slimmer werken. De Haan: “We maken bijvoorbeeld gebruik van interactieve whiteboards, waardoor samenwerken op afstand echt makkelijk wordt. Dit is niet zomaar een scherm, het is een computer. Wanneer we vanaf meerdere locaties in binnen- en buitenland videovergaderen, dan zien wij onszelf hier op het scherm verschijnen. Diegene die aan het woord is, komt op basis van stemvolume automatisch in beeld. Tegelijkertijd kunnen Powerpoint-presentaties vanuit verschillende kanten bewerkt worden. Dat maakt samenwerken leuker en slimmer.”


De online samenwerking optimaliseren? Doe het in 5 stappen


Sustainability flagship
Dit gebouw is het ‘flagship’ van AkzoNobel als het gaat om duurzaamheid. Huitink: “Duurzaamheid vinden we erg belangrijk en we zijn dan ook trots op de verschillende erkenningen die we hiervoor krijgen. Duurzaamheid is dan ook het vierde belangrijke thema in de manier waarop we hier werken. Het AkzoNobel Center ademt duurzaamheid. Het is CO2-neutraal, we halen warmte en koude uit de grond. En energie opwekken doen we met zonnepanelen op het dak.” Ook heeft AkzoNobel de eigen duurzame verven in het gebouw verwerkt.

Hoger engagement
Het AkzoNobel Center is een ‘healthy office’. Huitink licht toe: “Wij doen veel aan luchtmetingen. Zuurstof is erg belangrijk om je gelukkig te voelen. Frisse lucht regelen we automatisch in.” Maar ook de manier van werken en samenwerken draagt bij aan een gezonde stijl. De Haan weet het zeker: “De manier waarop dit kantoor is ingericht, sfeer heeft en goed voelt, gaan we terugzien in hogere engagementcijfers. Daar ben ik van overtuigd.”

7 Ditches TV, opgericht door Ronnie Overgoor, is een online videokanaal vol interviews voor ondernemende en geïnteresseerde mensen. BusinessCribs wordt mede mogelijk gemaakt door Ricoh.

 

 


Erica van den Biggelaar 1

Erica van den Biggelaar (auteur) Niets is zo blijvend als verandering. Maar ondanks dat worden bij veel organisaties “repeterende” bedrijfsprocessen dagelijks (handmatig) nog steeds op dezelfde manier uitgevoerd. Ik daag mensen, organisaties en mezelf graag uit om samen te kijken...

Kennisbank