DOOR Training & Coaching Bart van Luijk

Werkplek in beeld: het Veranderhuis van DOOR Training & Coaching

De online videoserie BusinessCribs brengt de meest inspirerende, opvallende en vooruitstrevende werkplekken van Nederland in beeld. Dit keer: het Veranderhuis van Door Training & Coaching in Doorn.

652
0

Veranderen is leuk! Dat is het thema van het Veranderhuis van DOOR Training & Coaching in Doorn. Hier krijgen organisaties trainingen in onder meer klantgerichtheid, interne en externe communicatie en verkoop. 

Op het eerste gezicht lijkt het Veranderhuis een normaal landhuis van de ‘Stichtse Lustwarande’, gebouwd in 1904. Eenmaal over de drempel staat een bijzondere ervaring te wachten. Het gebouw heeft namelijk allemaal themakamers, zoals de herenkamer, de denkkamer, de kerstkamer en oma’s kamer.

DOOR BusinessCribs

Herenkamer: kampioen worden én blijven
Zo staat de herenkamer voor de laatste stap in het persoonlijk contact: hier worden zaken gedaan. De kamer is volledig ingericht in de stijl van de VOC. Een robuuste houten vergadertafel pronkt in het midden van de kamer. Weelderige gordijnen sieren de hoge ramen. Schilderijen van zee-expedities uit de gouden eeuw hangen aan de muur.

Bart van Luijk is founder van DOOR Training & Coaching en vertelt: “De VOC was de eerste multinational ter wereld, maar óók de eerste multinational die 200 jaar later failliet ging. De boodschap? Kampioen worden is eenvoudiger dan kampioen blijven.”

Denkkamer: start vanaf scratch
Eén verdieping naar boven vinden we de denkkamer. Deze kamer is helemaal wit. Van Luijk: “Heb je een nieuw idee? Of start je met een nieuw project of onderneming? Begin altijd vanaf ‘scratch’. Oók als je een onderneming overneemt. In deze witte kamer is dat mogelijk: nieuwe ideeën vormgeven vanaf nul.”

Kerstkamer: altijd aardig zijn
Aan de andere kant van de muur vinden we de kerstkamer. Fonkelende lichtjes stralen je tegemoet bij het openen van de deur. Een levensechte kerstman staat op het balkon. Uiteraard ontbreekt ook de kerstboom niet. Waarom deze kamer? Van Luijk legt uit: “Tot aan kerst werken we meestal keihard. Rond kerstmis zijn we vaak heel aardig tegen elkaar. Sommigen houden dat vol tot aan de tweede week van januari, anderen tot eind januari en een enkeling tot aan februari. Daarna schrikken we wakker: de omzet loopt achter! De kosten zijn te hoog! De boodschap van deze kamer: laat het altijd kerst zijn.”

Bibliotheek: traditioneel en modern in één kamer
Dan: de bibliotheek. Een bijzondere kamer, diagonaal opgesplitst in twee delen. Aan de ene zijde vinden we de traditionele bibliotheek. De muur is compleet omgeven door een prachtige boekenkast tot aan het plafond. Aan de andere kant van de kamer vinden we de ‘moderne bibliotheek’: met tablets, e-readers en computers. Deze kamer laat verandering en vernieuwing door de jaren heen ontzettend goed zien.

Oma’s Kamer: verandering? Noodzakelijk!
We besluiten onze reis door het Veranderhuis in oma’s kamer. Van Luijk: “Stel je voor dat de laatste 50 jaar niets veranderd zou zijn. Hier ervaar je hoe dat is. Je komt binnen in een kamer die 50 jaar heeft stilgestaan. Deze kamer laat zien dat veranderen noodzakelijk is. Aan de muur hangt een bakelieten telefoon. Vergelijk dat eens met de iPhone. Niemand zat te wachten op die iPhone. Mensen willen in eerste instantie helemaal niks veranderen. Maar als er eenmaal iets nieuws is… dán vinden we het fantastisch!”

Ontdek alle kamers van het Veranderhuis in deze video:


Downloads bij dit artikel

  • The future of work in the 21st centuryWhitepaper

    Geautomatiseerd, creatief en decentraal: 'The future of work in the 21st century' is een studie van The Economist Intelligence Unit (EIU). Het rapport probeert de belangrijkste trends te identificeren die de aard van werk en het werken in de komende 10-15 jaar zullen beïnvloeden.

Redactie WerkTrends Blaast dit platform dagelijks leven in

"Wij geloven in kennisdelen en verbinden. Zowel on- als offline. We brengen dit in de praktijk door nieuws, tips en inzichten te publiceren die het samenspel tussen werken en leven voor zowel mensen als bedrijven leuker, beter en efficiënter maakt."

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook