Nicky Hekster - de nieuwe professional

3 thema’s om de professional opnieuw in zijn kracht te zetten

Organisaties kunnen meer bereiken door professionals en talenten in hun kracht te zetten, aldus spreker, auteur en adviseur Menno Lanting tijdens het Ricoh Open.

573
0

Organisaties kunnen meer bereiken door professionals in hun kracht te zetten. In zijn keynote tijdens het Ricoh Open benoemde spreker, auteur en adviseur Menno Lanting hiervoor 3 centrale thema’s.

Op het gebied van leiderschap, innovatie en technologie gaan de ontwikkelingen snel. Wat betekent dit voor talent in de organisatie? Menno Lanting herinnert zich als de dag van gisteren hoe hij – nog maar enkele jaren geleden – een bedrijf binnenkwam waar op de zevende etage ‘Het Nieuwe Werken’ was ingevoerd. “De espressobar was een soort altaar”, vertelt hij. “Met daaromheen allemaal mensen met kekke laptops”.

Een frisse start op weg naar een nieuwe en hopelijk effectievere manier van werken, met meer arbeidsvreugde, dit ‘ Nieuwe Werken’. Alleen toch niet het wondermiddel dat velen het toedichtten, blijkt achteraf. Hoe vul je het wél goed in? Hoe kunnen we innovatie en technologie inzetten om de kracht van talent ten volle te benutten?

De laatste wow-ervaring? “Wat was uw laatste wow-ervaring bij een organisatie?”, vraagt Lanting. De reacties uit de zaal zijn lauw. ‘Exemplarisch’, stelt hij. Klanten missen de emotionele klik met organisaties. Slechts 4% geeft aan onlangs wel eens positief te zijn verrast. Een oorzaak hiervan is terug te vinden in het feit dat organisaties technologie vaak inzetten om bestaande processen te automatiseren. Zo kun je apps downloaden om advies te krijgen in een winkel. Daarmee spannen we het paard achter de wagen, want je kunt dan net zo goed thuis gaan shoppen. Waarom gebruiken we technologie niet om professionals in hun kracht te zetten?

3 centrale thema’s
Menno Lanting geeft hiervoor 3 centrale thema’s, die in elke organisatie kansen bieden. Ze helpen te innoveren en klanten fijner en beter van dienst te zijn. Technologie helpt hierbij, zeker als het creatief wordt toegepast. Maar pas op: met alleen technologie kom je er niet. Disruptie en technologie zijn verschillende dingen.

1. Investeer in flexibele organisatievormen, managementvaardigheden en hoogwaardige arbeidsvormen
Traditioneel gaat het om ‘exploitatie’, maar in deze tijd is ‘exploratie’ steeds belangrijker. Technologie kan dat mogelijk maken. Dat betekent niet dat de NS zijn dienstregeling moet crowdsourcen, maar opschuiven richting ‘exploratie’ is nodig. De juiste combi vinden, is voor veel organisaties moeilijk. Stel dan vooral geen ‘Hoofd Innovatie’ aan, want dan voelen anderen zich niet betrokken. En sta open voor verandering. Vaak worden innovatieve mensen organisaties uitgewerkt. Dat gebeurt zowel bewust als onderbewust. We kunnen verandering moeilijk aan, dus zijn we op zoek naar kopieën van het vertrouwde, van mensen die er al zijn.
We zijn de 21ste eeuw ingegaan met organisatiestructuren uit de 20ste eeuw en managementprincipes die nog stammen uit de 19e eeuw. Het is hoog tijd dat te veranderen, willen we professionals in hun kracht zetten, ze een wedergeboorte bieden.

2. Investeer in de informele hiërarchie
Waarom is er zoveel macht in de top van organisaties, terwijl de kennis en kunde ergens anders zit? De machtsbasis blijft kennelijk een comfortabele plek. Welke leider durft het te verlaten en de informele hiërarchie aan te jagen? Als we werk minder sterk afbakenen, kan kennis zich beter verspreiden en wordt de organisatie sterker. Maar willen we dat? Een jonge professional die vraagt of hij of zij wordt beloond voor kennisdeling krijgt nogal eens het deksel op de neus. Het past simpelweg niet in ons klassieke beloningsysteem. Vraag medewerkers of ze kennis willen delen en 10% gaat ermee aan de slag, 50% doet het alleen als de leidinggevende meekijkt en 40% zet het als item in de agenda: ‘donderdagmiddag 16.00 uur kennisdelen’. Dit schiet elk doel voorbij.

3. Richt je op de zwakste schakel
Zoek de zwakste schakels van je organisatie. Vraag klanten en partners wat deze zijn. En verbeter dit, zodat de ander er blij van wordt. Dat is niet moeilijk. En met allerhande technologie nog eenvoudiger. Belangrijker nog, een eenvoudige maatregel geeft professionals een directe en voelbare impuls. Het zet ze in hun kracht. De ‘renaissance van de professional’ komt zo nabij.

“We zitten op goud”, aldus Lanting. “Laten we het alleen nog menselijker maken.”

Na zijn keynote schoof Menno Lanting nog aan bij Ronnie Overgoor van 7Ditches, die hem doorvroeg op zijn visie op Het Nieuwe Werken en de nieuwe professional. Bekijk de video hieronder:

 

Downloads bij dit artikel

  • De 4G werkplekInfographic

    Generatie Z komt eraan! Niet eerder waren 4 generaties vertegenwoordigd op de werkvloer. Wanneer organisaties zich richten op het updaten van hun systemen, bedrijfsprocessen en werkwijzen, helpen ze medewerkers uit verschillende generaties te floreren.

  • The future of work in the 21st centuryWhitepaper

    Geautomatiseerd, creatief en decentraal: 'The future of work in the 21st century' is een studie van The Economist Intelligence Unit (EIU). Het rapport probeert de belangrijkste trends te identificeren die de aard van werk en het werken in de komende 10-15 jaar zullen beïnvloeden.

  • Elke 2 weken de laatste werktrends in uw inboxInspiratie

    Abonneer u voor de WerkTrends nieuwsbrief om elke 2 weken automatisch en gratis de beste inzichten om anders te werken en beter te leven in uw inbox te ontvangen.

Redactie WerkTrends Blaast dit platform dagelijks leven in

"Wij geloven in kennisdelen en verbinden. Zowel on- als offline. Brengen dit in de praktijk door nieuws, tips en inzichten te publiceren die het samenspel tussen werken en leven voor zowel mensen als bedrijven leuker, beter en efficiënter maakt."

Reageer ook

Reacties 0


Reageer

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Reageer ook