Ik zie, ik zie wat jij niet ziet…

  • 1083
  •  2
  • 3 min
  • 23 mei 2017
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet... 3

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet…

  • 1083
  •  2
  • 3 min
  • 23 mei 2017

Als lid van de accreditatiecommissie was ik persoonlijk bijzonder verrast over al het moois dat Lindhout Schilder en Vastgoedonderhoud als familiebedrijf onderneemt op MVO-vlak. Het deed mij ook terugdenken aan vorig jaar, toen mijn eigen werkgever de tweede Groene Pluim (PDF) ontving.

De Groene Pluim is een initiatief van BZW, MKB en VNO-NCW om bedrijven te onderscheiden die serieus werk maken van duurzaam ondernemen, waarmee een voorbeeldfunctie ontstaat voor andere bedrijven. De Groene Pluim BZW MKB VNO-NCWOp deze wijze kunnen bedrijven er samen voor zorgen, dat Nederland gaat behoren tot de koplopers op het gebied van duurzaam ondernemen, zowel op europees als wereldniveau. En, last but not least, leveren de organisaties hiermee een bijdrage aan het bereiken van de Sustainable Development Goals.

Duurzaamheid diversiteit en arbeidsparticipatie; veel corporate bedrijven zijn hier volop mee bezig. Voor een door de wol geverfde duurzame organisatie als mijn werkgever Ricoh, met noteringen aan de verschillende internationale duurzaamheidsindexen, was de impact van deze lokale erkenning juist zo groot omdat deze tastbaar en dichtbij was.

Webscan: integriteit, innovatie en veiligheid

Het beoogde bedrijf dat we mochten toetsen aan het duurzaamheidskader voor de 3e Groene Pluim was Lindhout Schilder en Vastgoedonderhoud. Een familiebedrijf met zo’n tachtig medewerkers verdeeld over vier vestigingen, waar de vijfde generatie van de familie zich nu aandient om het bedrijf te runnen. De Groene Pluim is een erkenning gebaseerd op een stevig inhoudelijk fundament en daarom beginnen we met een grondige ‘webscan’. Kijkend naar de hoofdthema’s integriteit, mens, milieu en maatschappij raak ik onder de indruk van de initiatieven die Lindhout ontplooit:

  • Integriteit:
    ‘Een man, een man, een woord, een woord’ – mooi;
  • Innovatie:
    Lindhout heeft zich van een traditioneel schildersbedrijf getransformeerd tot een specialist in resultaatgericht schilderen en vastgoedonderhoud, compleet met ontzorgingsconcepten;
  • Veiligheid:
    Alle certificeringen paraat en bovendien een klimaatneutrale ambitie.

Dan heb ik het nog niet eens over de mooie uitgangspunten, zoals een minimale ‘flexibele schil’, de samenwerkingen met het onderwijs en het voorbeeldgedrag. Alles klinkt zó enorm gebalanceerd.

Niet alleen woorden, ook daden

De volgende stap in het beoordelingsproces is het bedrijfsbezoek. Een belangrijk onderdeel, want je zoekt naast de mooie woorden ook naar de daadwerkelijke bezieling. Gert-Jan Lindhout Schilder en VastgoedonderhoudWe worden warm onthaald door directeur-eigenaar Gert-Jan Lindhout en zijn echtgenote Conny. Waar grote bedrijven met een communicatieafdeling al snel de loftrompet blazen, zo oprecht en zo bescheiden is Gert-Jan Lindhout in zijn presentatie. Ik voel de echtheid.

Investeringen in zonnepanelen zijn gedaan al ver voor er subsidies voor waren. Led-verlichting is aangeschaft tegen de toen geldende hoofdprijs, dus niet omdat het moet maar omdat Lindhout dit wil en overtuigd is van het nut.
Ambities tot elektrisch rijden worden onderzocht. Dan de ‘menskant’: met volle overtuiging is een ‘Wajonger’ in het zadel geholpen. Dat ging met vallen en opstaan, maar door de persoonlijke aandacht draait hij nu succesvol mee. Ook is er werk geboden aan ‘een statushouder’. En over het recent aannemen van een 56-jarige medewerker zegt Gert-Jan: ‘Doe mij er zo nog maar tien.’ Zo tuimelen de voorbeelden over elkaar heen en en passant worden de vooroordelen over medewerkers met ‘een achterstand tot de arbeidsmarkt’ – hopla, vanuit de praktijkervaring – gepareerd.

Bescheidenheid

Wat mij achteraf verbaasde, is dat tijdens de presentatie uitgangspunten voor de onderneming voor de volgende jaren werden gepresenteerd. Er werden allerlei onderwerpen benoemd die in mijn optiek duurzaamheid in de breedste zin van het woord behelzen. lindhout zonnepanelen mvoErgens onderaan kwam dan nog een kopje maatschappelijk verantwoord ondernemen voorbij, maar het was één en al MVO, dat al voorbij was gekomen!

Voor mij was dit bedrijfsbezoek een leermoment. Wanneer je het wilt zien, is er veel moois in de regio te vinden op gebied van duurzaamheid. We zijn nog niet klaar, maar dit geeft veel vertrouwen. Grote internationale ondernemingen met een stevig duurzaam beleid, maar ook prachtige familiebedrijven die toekomstbestendigheid in de genen hebben. Als de bescheidenheid van een bedrijf als Lindhout representatief is voor ‘hét mkb’, dan is er best veel werk aan de winkel. Mijn advies: ‘Schreeuw het van de zonnepanelendaken’, want het is zo inspirerend om dit soort verhalen over MVO te delen! Daar hoop ik met deze blog een bijdrage aan te leveren.

Ik zie, ik zie wat jij niet ziet…

En wat ik zie is… een bedrijf met een brede maatschappelijke visie en het bijbehorende gedrag. Een bedrijf dat heel trots mag zijn op deze mooie manier van ondernemen. De Groene Pluim waardig..? Meer dan dat..!


Erica van den Biggelaar 1

Erica van den Biggelaar (auteur) Niets is zo blijvend als verandering. Maar ondanks dat worden bij veel organisaties “repeterende” bedrijfsprocessen dagelijks (handmatig) nog steeds op dezelfde manier uitgevoerd. Ik daag mensen, organisaties en mezelf graag uit om samen te kijken...

Kennisbank